שאלה: איך יש לנהוג אודות תענית י"ז בתמוז האי שעתא שהוירוס הקשה רח"ל עדיין נמצא בינינו ורבים נדבקו ממנו בדרגות שונות?
תשובה: לאחר התייעצות רפואית נראה לענ"ד להלכה כדלהלן:
חולה שאומת
א. מי שפגע בו הנגיף ונעשה חולה מאומת אין צריך לצום בשבעה עשר בתמוז גם אם כרגע אינו מרגיש סימני חולי או חולשה וכיו"ב (ידוע דהנגיף פוגע לפעמים גם בכלי הדם וכיו"ב ויש לו השלכות על כל מערכות הגוף, וכיון דהפגיעה נעשתה בתקופה האחרונה עדיין יש לחוש כעת ואין צריך לצום אף אם אינו מרגיש חולשה וכיו"ב בגופו].
מי שלא אומת ויש לו תסמינים
ב. מי שלא אומת שהוא חולה אבל יש לו את התסמינים של הוירוס (שיעול, חום מעל הרגיל, איבוד חוש הטעם או הריח, חולשה וכיו"ב), אינו צריך לצום.
מי שנמצא בבידוד
ג. אדם שצריך להיות בבידוד אבל אין לו שום תסמינים של המחלה והוא מרגיש טוב, ראוי לו לצום, מיהו, אם אינו רגוע ומרגיש פחד נפשי אינו צריך לצום [אי רגיעה ופחד שמשפיע על הנפש יש לו משקל בנידון דידן ואכמ"ל].
זקנים ומי שנמצא ברמת סיכון
ד. אנשים זקנים או שנמצאים ברמת סיכון מחמת מחלות רקע קשות אינם צריכים לצום (עיין כף החיים תקנ סק"ו).
לקיחת מי שום בשבת
שאלה: ישנם רבים הטוענים שמים רותחים שעירו אותם על שום יש בהם את הכח למנוע ולהרחיק את הנגיף מהאדם. ונשאלת השאלה, האם אדם שהוא בריא מותר לו לשתות בשבת מים אלו, האם אין בו חשש של רפואה בשבת?
תשובה: אף שלקיחת ויטמינים בשבת יש בו דיון באחרונים ואכמ"ל בזה, אבל לענין מי שום במצבנו כהיום מותר לקחתם לכתחילה בלי חשש (כמובן צריך להיזהר שלא להכשל בענין בישול בשבת).
ויהי רצון שהשי"ת יסיר מעלינו מחלה זו ונזכה במהרה בנחמות ציון וירושלים.
ועל זה באתי על החתום
מצפה לרחמי ה' וישועתו
יעקב מאיר שטרן