מהלכות מלאכת 'הטוחן'
* מאכל שאינו 'גדולי קרקע', כגון בשר וביצים – אין בו איסור מלאכת 'הטוחן', ולכן מותר לפוררו או לחותכו לחתיכות קטנות, וכדומה. אולם, אסור לעשות כן בכלי המיועד לכך, וכגון לפורר גבינה צהובה במגרדת, משום שזהו 'עובדין דחול'.
* חיתוך ירקות לחתיכות קטנות, אסור בשבת משום מלאכת 'הטוחן'; ויש מתירים בסמוך לסעודה, אך למעשה אין לחתוך אלא חתיכות גדולות מעט. ויש שהגדיר את גודל החיתוך המותר בסמוך לסעודה – שכל שהחיתוך גס יותר מהנהוג בימות החול, אין החתיכות נחשבת לקטנות; ויש שהגדיר באופן אחר – שכל שהחתיכה טעונה טחינה בשיניים בעת האוכל, אינה נחשבת לחתיכה קטנה.
* דבר שהתחבר בידי אדם, או שמטבעו היה גוש אחד ונטחן וחזר ונעשה גוש אחד בידי אדם – אין בו איסור טחינה. ולכן, לדוגמה – מותר לפורר לחם או מצה; אך אסור לעשות כן בכלי המיוחד לכך.
מהלכות מלאכת 'הַלָּשׁ'
* אחת מל"ט מלאכות האסורות בשבת, היא מלאכת 'הַלָּש'. עיקרה של מלאכת הלישה היא ערבוב של מוצק ונוזל והפיכתם לבלילה אחת. ויש הבדל בין סוגי המוצקים: 'בר גיבול', ו'אינו בר גיבול'.
* איסור מלאכת לישה הוא בכל סוגי הנוזלים, ואף ברוֹק. אולם, גיבול מאכל בפה, אין בו איסור לישה, בין אם מגבל את המאכל ברוק שבפיו, ובין אם מגבלו במשקה ששותה תוך כדי אכילה.
* לאיסור מלאכת לישה שני שלבים: שלב הערבוב הראשוני של המוצק והנוזל, המכונֶה 'נתינת מים'; ושלב בחישת המוצק והנוזל ועִרבולם עד ליצירת הבלילה, המכונֶה 'גיבול'.
* איסור הלישה מדאורייתא, הוא בבלילה עבה, שהיא עיסה שלא ניתן לערותה מכלי לכלי כנוזל, כגון בצק. וחכמינו ז"ל הוסיפו ואסרו לישת בלילה רכה, שהיא עיסה דלילה יותר.
* במוצק שמיד עם ערבוב הנוזל בו הוא הופך לעיסה, וכגון אבקת 'פירֶה אינסטנט', 'ג'לי בָּזָק' – אסור לערב את הנוזל במוצק מדאורייתא לכל הדעות, אף ללא בחישה.
* תבשיל שיש בו רוטב – מותר לבחוש בו ולערבבו היטב עם הרוטב למרות שנוצרת ממנו עיסה, כיון שאין זה נדון כלישה.
* הכנת 'בלילה עבה' אסורה בשבת מדאורייתא, והכנת 'בלילה רכה' – מדרבנן. והתירו חכמינו ז"ל להכין בלילה רכה על ידי עשיית שינוי בסדר הערבוב של הנוזל במוצק. ונחלקו הפוסקים: יש אומרים שמלבד שינוי זה, ראוי לעשות שינוי גם ב'גיבול', דהיינו בבחישת החומר וערבולו. ויש אומרים שאין צורך בשינוי נוסף.
* הכנת 'טחינה' בשבת על ידי הוספת מים לחומר הגולמי: יש אומרים שמותר להכינהּ בשבת כרגיל; יש אומרים שצריך לעשות שינוי בצורת הבחישה; ויש אומרים שיש להימנע מהכנת טחינה בשבת.