מהו הסדר הנכון לאכילת סעודה המפסקת?
תשובה: יש לאכול לפני חצות היום או לאחריו בסמוך לו סעודה ראשונה, ובסעודה זו אפשר להרבות מיני מאכל. ואחר כך כשאוכל סעודה נוספת אחר חצות היום, אם אין בכוונתו לאכול עוד אחריה סעודת קבע – היא נקראת "סעודה מפסקת", ויאכל כשהוא יושב ע"ג קרקע (וע"פ הקבלה צריך להפסיק בבגד שאינו ממלבושיו בינו לבין הקרקע).
ואוכלים בה לחם וביצה ושותים מים (ונוהגים לטבול את הפת והביצה באפר). ויזהרו שלא לשבת ג' אנשים יחדיו כדי שלא יתחייבו בזימון, אלא כל אחד ישב בפינה לבדו, ואסור לאכול בסעודה זו שני תבשילים [מקור – סי' תקנב].
האם מותר לאכול גבינה בסעודה המפסקת?
תשובה: מותר, דאינו נחשב תבשיל [מקור – באר היטב סי' תקנב, שער הציון יח', משנ"ב ס"ק יא']
האם מותר לאכול מלפפון חמוץ וכדו' בסעודה המפסקת?
תשובה: נחלקו הפוסקים האם כבוש נחשב כמבושל, ומלפפון חמוץ שהוא כבוש יש להקל כפוסקים שמקלים בזה וניתן לאכלו בסעודה המפסקת [מקור – אליה רבה, שערי תשובה, מחזיק ברכה, כף החיים, ערוך השולחן בסי' תקנב'].
האם מותר לשתות משקאות משכרים בסעודה המפסקת?
תשובה: אין לשתות משקאות המשכרים, וכן שאר משקאות חשובים כגון מיצי פרות. אך ניתן לשתות משקאות קלים וכן תה וקפה וכדו' [מקור – סי' תקנב', משנ"ב ס"ק ד', שעה"צ א']
האם מותר לאכול עוגה בסעודה המפסקת?
תשובה: עוגה זה מאפה ואינו בכלל תבשיל, ומותר לאכול אף כמה סוגים של עוגות בסעודה מפסקת [ מקור – ס' תקנב'].
האם מותר לשתות קפה או תה וכדו' בסעודה המפסקת?
תשובה: אף שיש המחמירים בזה שהווי בכלל תבשיל, להלכה נקטינן שאינו בכלל תבשיל, ומותר [מקור – שערי תשובה סי' תקנב', ברכי יוסף, מחזיק ברכה וערוך השולחן שם].
האם מותר לאכול תבשיל ובנוסף מאכל צלוי או מטוגן או מעושן בסעודה המפסקת?
תשובה: אסור לאכול שני תבשילים, וצליה/טיגון/עישון הוי כתבשיל לענין זה [מקור – סי' תקנב' סעיף ג', מטה יהודה שם]
מי שלא צם בתשעה באב האם יש ענין שיעשה סעודה מפסקת?
תשובה: אין צורך בכך, אך כן יש ענין שיאכל על הארץ ביצה באפר כנהוג [מקור – פשוט. סי' תקנב' סעי ה'. ביו"כ י"א שיש ענין לאכול סעודה מפסקת בכל מקרה – עי' אלף למטה].
האם מותר לאכול מרק ירקות בסעודה המפסקת?
תשובה: אף אם יש בו כמה מיני ירקות, מותר לאוכלו, כיון שכך רגילים לבשל נחשב לתבשיל אחד (סלט ירקות אף ממינים רבים מותר לאוכלו כיון שנאכלים חיים) [מקור – סי' תקנב']
ממרחים כגון חומוס או חמאת בוטנים ריבה וכדו' שהם מבושלים, האם אפשר לאכלם בסעודה המפסקת?
תשובה: מותר, כיון שטפל לפת אינו נחשב כתבשיל [מקור – סי' תקנב', ופשוט].
האם עושים זימון בסעודה המפסקת?
תשובה: לכתחילה לא ישבו יחד, וגם אם ישבו שלשה יחד, אינם מזמנים [מקור – סי' תקנב'].
האם מותר לאכול דגים בסעודה מפסקת?
תשובה: נהגו שלא לאכול דגים בסעודה מפסקת [מקור – תקנב' סעיף ב', משנ"ב ס"ק ו']
האם גם בבית יש דין למעט את האור בליל תשעה באב כמו בבית הכנסת?
תשובה: הטעם לזה הוא מהפסוק 'במחשכים הושיבני', והיינו כדי שאדם ירגיש אבל ביום זה, ולכן יש למעט את האור גם בבית [מקור – סי' תקנט'].
מה גובהו של הכיסא שעליו יושבים בתשעה באב?
תשובה: אין שיעור מסוים, רק שיהיה נמוך מהרגיל [מקור – מסכת סופרים פרק יח', טור תקנט', שבלי הלקט רסז'].
מי שמתפלל בביתו בליל תשעה באב, האם יקרא מגילת איכה?
תשובה: יש לקרוא מגילה, אמנם אף אם קורא מתוך מגילה כשרה יקרא בלא ברכה. נשים אינן נוהגות לשמוע [מקור – סי' תקנט', משנ"ב ס"ק ה'].
האם אומרים ק"ש שעל המטה בליל תשעה באב?
תשובה: אומרים כרגיל [מקור – סי' תקנד' ובסי' רלט'].
האם מותר לישן עם כרית בתשעה באב?
תשובה: יש לאדם להצטער בעניין משכבו בליל ת"ב, ואם רגיל בשתי כריות – ישכב רק באחת. ויש נוהגים להוריד את המזרון על הארץ ולישן עליו. מי שהוא חלש אין צריך להחמיר בכל זה וישן כדרכו [מקור – סי' תקנה' סע' ב'].
(נלקט מתוך גיליון 'אזמרה לשמך')