יום רביעי כ"ד בשבט תש"פ
האם ניתן להפריש חלה מבצק שנמצא בבית זה על בצק שנמצא בבית אחר?
בצקים שיש בכל אחד מהם בפני עצמו 'שיעור חלה', ניתן להפריש חלה מאחד עבור כולם אף ללא 'צירוף סל', דהיינו, הנחתם בכלי אחד, (ראה תקציר לאתמול). אולם, למרות שאין צורך ב'צירוף סל', לכתחילה יש להניח את כל הבצקים בחדר אחד, והלכה זו נקראת: הפרשה 'מן המוקף'.
ובחוץ לארץ הקלו בהלכה זו – שאם חילק בצק שיש בו שיעור חלה למספר חלקים, ניתן להפריש מאחד החלקים עבור כל החלקים, אף כשהחלקים אינם מונחים בבית אחד.
ובצקים שיש בכל אחד מהם שיעור חלה, והפריש מחלק מהם, והתערבו באלה שלא הפריש מהם, ולא ניתן להבחין ביניהם, צריך להפריש חלה מכל אחד מהם, או ללוש בצק נוסף שיהיה בו שיעור חלה, ויפריש ממנו עבור גם עבור הבצקים האחרים.
[שו"ע תנז, א, ומשנ"ב י]
מאיזה בצק מותר להפריש חלה ביום טוב?
חכמינו ז"ל אסרו להפריש חלה בשבת וביום טוב, משום שהמפריש מתקן דבר שלא היה מתוקן, וכמו כן, פעולת ההפרשה נראית כאילו המפריש 'מקדיש' את החלה, והקדש אסור בשבת וביום טוב, כיון שהוא דומה ל'מקח וממכר'. אבל בצק שנילוש ביום טוב עצמו – כיון שמותר לכתחילה ללוש ביום טוב, התירו חכמים גם להפריש ממנו חלה ביום טוב.
ובצקים שנילושו לפני יום טוב, ולא היה בהם 'שיעור חלה', וביום טוב חל עליהם חיוב הפרשת חלה על ידי 'צירוף סל' (ראה לעיל) – יש שהתירו להפריש מהם חלה ביום טוב, כיון שהם נחשבים כבצק שנילוש ביום טוב, אך יש מפקפקים על כך; וראוי ללוש בצק נוסף ביום טוב, ולהפריש ממנו עבור כולם. וראה להלן.
[משנ"ב תנז, י, ושעה"צ יח; ביאורים ומוספים דרשו, 19]
מאפה שאסור להפריש ממנו חלה ביום טוב – האם ניתן לאוכלו ביום טוב?
כאמוּר, אסור להפריש חלה ביום טוב כי אם מבצק שנילוש ביום טוב עצמו. ומי שיש ברשותו ביום טוב מיני מאפה שלא הופרשה מהם חלה בערב יום טוב – יכול להכין ביום טוב מאפה נוסף כדי להפריש ממנו עבור כולם; אך אפשרות זו קיימת רק במקרה שחפץ במאפה זה דוקא, או במאפה טרי, שאם לא כן, אסור ללוש ולאפות ביום טוב.
ובחוץ לארץ, במקרה שניכר בכל מאפה מאיזה בצק הוכן, ישנה אפשרות נוספת – לאכול ללא הפרשה, ולשייר חתיכה אחת מכל בצק על מנת להפריש ממנה חלה לאחר יום טוב; ולדוגמה, אם מבצק אחד הוכנו חלות עגולות, ומבצק אחר הוכנו חלות מוארכות, יש לשייר חתיכה מחלה עגולה, וחתיכה מחלה מוארכת; ולאחר יום טוב ניתן לצרף את כל החתיכות בכלי אחד, ולהפריש מאחת מהן חלה עבור כולן.
[משנ"ב תנז, י; ביאורים ומוספים דרשו, 25]