מהלכות אפיית מצות
* המצה הנאכלת בליל הסדר לשם מצוַת אכילת מצה, צריכה להיות שמורה מחמץ לאורך תהליך הכנתה, לשֵׁם המצוה. ובחובה זו, נכללות הלישה, רידוד הבצק, והאפייה. ולכתחילה חובה להקפיד על כך גם ב'ניקור' המצה בגלגלי השיניים. ונחלקו הפוסקים בנוגע לטחינת החיטים, אם היא נכללת בחובה זו של שמירת המצות. ורצוי להקפיד על כך בכל שלבי הכנת המצה, מהקצירה ועד האפייה.
* ראוי לכל אדם לעסוק בעצמו בלישת המצות המיועדות לקיום מצוַת אכילת מצה בליל הסדר, ובאפייתן; וכן נהגו גדולי ישראל, להשגיח בעצמם על תהליך הכנת המצות, ואף להשתתף בהכנתן.
* לדעת פוסקים רבים, לא ניתן לקיים ב'מצות מכונה' את מצוַת אכילת מצה בליל הסדר. ויש מתירים.
* האופה מצות בזמן איסור חמץ, כלומר מֵאחר חצות היום של ערב פסח, עד לסוף חג הפסח, 'יבטל' לפני תחילת הלישה את כל הפירורים שיפרדו מהבצק, בנוסח זה: "כל הפירורים שיפלו בשעת הלישה והעריכה, וכן בצק הנדבק בכלים, אני מבטל אותם", או: "אני מפקיר אותם". ויש שכתבו שצריך להתנות שהביטול יחול בזמן שהפירורים יפלו, או ידָּבקו לכלי.
* תנור חרס ששימש לאפיית חמץ – ניתן להכשירו לאפיית מצות על ידי הסקתו בחוֹם גבוה, באופן שהגחלים 'ילכו' על פני כל קרקעית התנור, ויחממוהו את כדי כך שאם יתחכם בו ברזל יינתזו ממנו ניצוצות. ואין לאפות בו מצות בהסקה זו, לאחר שהגיע למידת החום הנדרשת, אלא יש להמתין עד לאחר שיצטנן, ולהסיקו מחדש לצורך אפיית המצות.
* תנור חרס של חמץ שלא הוכשר כדין, ואפו בו מצות לפסח – אם התנור אינו 'בן יומו' מבליעת החמץ, המצות שנאפו בו לפני הפסח, מותרות באכילה בפסח.
הלכות שונות בנוגע לצורת המצות ומרכיביהן
* מנהג ישראל לאפות לפסח מצות עגולות (– בלישה הידנית), על פי הכתוב בתורה על יוצאי מצרים: וַיֹּאפוּ אֶת הַבָּצֵק אֲשֶׁר הוֹצִיאוּ מִמִּצְרַיִם עֻגֹת מַצּוֹת; ו'עוגה' – פירושהּ עיגול.
* אסור לאכול בפסח מצה שעוביהּ טפח ויותר, משום שבעובי כזה קיים חשש שמא חלקו הפנימי של הבצק אינו נאפה כראוי, ומחמיץ.
* אין לצור צורות בבצק של המצות, ובדיעבד, אם ידוע שלא שהו בזמן עשיית הצורה משך זמן של 'שיעור חימוץ' – המצה מותרת באכילה בפסח.
* מצה שנאפתה עם מילוי של בשר או גבינה, אסורה באכילה בפסח, משום שהאדים היוצאים מהמילוי מלחלחים את הבצק ומעכבים את אפייתו, ובכך הוא עלול להחמיץ.
* מצה שנאפתה עם ביצה שלימה בתוכה, אסורה באכילה בפסח, אם משום שהאדים היוצאים ממנה גורמים לחימוץ הבצק, ואם משום שבמקום המגע בין המצה לביצה, לא נכנס חוֹם התנור.
* לכתחילה אין לערב בבצק של המצות 'זרעונים', שהם גרעינים קטנים, כגון שומשום. אך בדיעבד, המצה מותרת באכילה בפסח.