"לֹא יַעֲקֹב יֵאָמֵר עוֹד שִׁמְךָ כִּי אִם יִשְׂרָאֵל" (בראשית ל"ב, כ"ט)
מאות, ואולי אלפים, השתתפו בשבת פרשת אמור ב"קידוש" אדיר שהתקיים לרגל הולדת הבת חיה אדל שתחי'…
הסבא, החוקר התורני רבי אייזיק בלוי שליט"א, מוכר כדמות מרתקת. תלמיד חכם מעמיק, ידען מקיף ופה מפיק מרגליות. לפני כעשרה חודשים האירו את עיניו כיצד לסיים 15 שנות ציפייה דרוכה להולדת הנכדה הזו – וכל השאר היסטוריה. רבנים וצדיקים עימם שוחח בעניין, דוחקים בו לפרסם זאת משום שיש בזה קידוש השם, "סיפור שמוכיח שיש אדון לעולם".
בתו נישאה לפני 15 שנה, היא ובעלה פעילים בשליחות קודש בקהילה היהודית שבקייב, אוקראינה. הם השקיעו את נשמתם בילדיו של הקב"ה אשר נולדו בארץ מנותקת, אך תמיד ייחלו ליום בו יוכלו להשקיע גם בילדיהם שלהם.
בקיץ הקודם, לפני כעשרה חודשים, ביקרו בארץ. השווער, רבי אייזיק, צעד ברחוב יחד עם חתנו, מישהו צעק: "ר' משה!" ושניהם הסתובבו אינסטינקטיבית. מסתבר שהאיש התכוון לחתן ולא לחותן. עד לאותו רגע ידע רבי אייזיק – אז עדיין "משה אייזיק" – שלחתן שלו קוראים "חיים משה בנימין", אך לפתע שם לב שאנשים מסוגלים לקרוא לו בפועל בשמו האמצעי בלבד. נורה אדומה נדלקה בראשו. הרי גם לחותן קוראים אנשים "משה". לשונו הטהור של רבי יהודה החסיד הדהד: "לא ישא אשה ששמה כשם אמו, או שמו כשם חמיו",
אך מיד הבזיק במוחו ההמשך: "ואם נשאה – ישנה שם האחד אולי יש תקוה" –
הוא ידע את המוטל עליו, אך מילא פיו מים.
המסע להחלפת השם
טיפין טיפין החלו להבחין השכנים שמשהו מתרחש. השלט על הדלת של משפחת 'בלוי' הוחלף בחדש, כמו שהשם בתיבת הדואר נכתב מחדש. הכיתובים על התרומות בבית הכנסת, הוחלפו. חברת כרטיס האשראי לא הסכימה לשנות את השם. אלא בהסתמך על ת"ז אך זו התעכבה (פרטים בהמשך), לשינוי ה'רב-קו' הוא כבר המתין מראש להנפקת הת"ז החדשה.
"רבי משה, סליחה, רבי אייזיק! הסיבה שהתבלבלנו כי ב'בזק' אתה עדיין מופיע תחת השם 'משה אייזיק!'" -"נכון. לא בכל המקומות הצלחתי להחליף את השם, על כל פנים לא באופן מידי. בטפסי שינוי השם של משרד הפנים (ת"ז ודרכון), רשמתי בשורת הנימוק "מטעמים מיסטיים" ותו לא. נאמר לי שמאחר שהנימוק נראה על פניו "תמוה ומחשיד" הוא יארך זמן, כי עליהם להפנות את הבקשה לשם בירור בקרב 'גורמי מודיעין אזרחיים, צבאיים וביטחוניים' – כלשונם…"
מדוע לא סיפרת להם את האמת?
"היה חשוב לי מכמה סיבות שמטרת שינוי השם לא תתפרסם בשלב זה, זו גם הסיבה שביצעתי עוד מספר שינויים בשם (כמו הפיכת 'בלוי' ל'בלויא'), כדי לא לחשוף את המטרה האמיתית…"
ה'שדי חמד' מדגיש את חשיבות שינוי השם ביחס לעליה לתורה, אך הכרזה כזו נעשית בפרהסיה… כדי לעקוף את הבעיה נכנס להתפלל בביכ"נ ספרדי צדדי, שם לא מכירים אותו בשמו הקודם. הגבאי טען שהם כלל לא מכריזים 'יעמוד' אז הוא הגיש בקשה מיוחדת שיכריזו עבורו "יעמוד אייזיק בן רבי דוד נחמן"…
ככל שחלף הזמן החל לבקש ממכריו לקרוא לו רק "אייזיק", וכאשר הכריזו בשמחת תורה תשע"ו ש"הרב משה אייזיק" מכובד בכבוד התורה, הוא פשוט לא ניגש להקפה. הגבאי התעשת וקרא לו בשמו הנכון. על מנת להמחיש את החלפת השם, ערך גם שטר כלשהו במושב בי"ד תחת השם האמתי.
שמו הקודם, "משה אייזיק", ניתן לו על שם הסבא זצ"ל, ומכיון שחשש לפגיעה בו (בהתאם לאמור בחז"ל, ואכמ"ל) עלה עם עשרה אנשים לקברו ב"שיח' באדר" לבקשת מחילה. אגב, הוא מספר, בתקופת המלחמה קברו שם כי זה המקום היחיד שלא היה מטווח מהירי הערבי.
גם חברות הסלולר, לא נרתמו כולן להחלפת השם, אבל כל זה היה עדיין קל. נושא יותר מורכב היה "הכתובה" אותה ביקש לשנות. לשם כך נועד עם מי שבקי בטיב קידושין, לעריכת כתובה מהודרת חדשה – על כל פרטיה ודקדוקיה ההלכתיים. על מנת להמחיש את החלפת השם, הוא ביצע זאת בכל מסגרת אפשרית – גם היכן שלא תעלו זאת על דעתכם. הוא אפילו תר אחר "פנקס המוהלים" שם נרשם עדיין גם השם "משה"…
"יש שמועה עקשנית בירושלים שנרכשה לאחרונה חלקה, ועל המצבה החלקה שכבר הוכנה נחצב 'פ.נ. אייזיק'"
אני לא מאשר ולא מכחיש.
אייזיק, שפיר קאמרת!
לכל מי שתוהה מאימתי החוקר התורני השכלתן, מתעסק כל כך הרבה עם ענייני שמות, תשובתו בפיו, שאדרבה, דווקא בגלל שהוא כה להוט לחקור אחר דברים, ממילא גילה ש"סגולות" רבות אין להן מקור כלל, וחלקן של הסגולות אף בחשש איסור – יוצא מן הכלל נושא חילוף השמות שיסודו קדוש בחז"ל, ובדברי רבי יהודה החסיד: 'אברם' לא מוליד, 'אברהם' כן מוליד!
יש שמועה שמשפחתו מיוחסת אחר ר"י החסיד, אבל צריך לדעת שבכל מקום בו לא מסויגת הצוואה רק לזרעו – ממילא היא אמורה לכולם! אנשים לא בודקים בלשונו, אך בחלק מהסעיפים מוזכר שזה נאמר רק לזרעו, בחלק אחר נרשם שהדבר מסופק אם זה רק לזרעו – היכן שלא מצוין כלום זה אמור עבור כולם.
אך מדוע להוריד את השם 'משה', ולא להסתפק בהוספת שם חדש? הוא מסביר שבפשטות, שינוי שם זה כמו שינוי מקום. כאשר אתה משנה מקום אתה עוקר מהמקום הישן למקום חדש, וכך גם נהגו בעבר – אם כי כיום מסתפקים רק בהוספת שם נוסף. אבל במקרה שלו, היה ברור שאם לא יוריד את השם 'משה' לחלוטין ימשיכו אנשים לקרוא לו כך – אז מה ירוויח מהשינוי?
התקופה הראשונה הייתה לא קלה. לאנשים אורך זמן לקלוט שינויים – ומה גם חסרי פשר מבחינתם. תוך כדי השיחה אתנו, ניגש יהודי ומשיח לפי תומו: "ר' משה אייזיק!" הוא מיד מתקן: "לא משה אייזיק, רק אייזיק!". בתקופת השינוי, אב תשע"ה, השתתף בכינוס משפחתי, שם בישר לאחיו ולכולם על השם החדש… הוא נאלץ להסתיר מהם את הנימוק, וחלקם חשבו לסובב את אצבעם ברקה. "האם זה היה נעים? ממש לא, אבל מה יכולתי לעשות?"
אנשים מייעצים לו: "עכשיו אתה כבר יכול להחזיר את השם!", והוא מגחך, שכן ר"י החסיד מזהיר משמות דומים מחשש סכנה, אז מה בצע להיכנס שוב למקום מסוכן?
תודה לך השם
השמחה בהולדת התינוקת הייתה כפולה, שכן היולדת הייתה נתונה בסכנת חיים, ובחסדי השם דווקא בתקופה זו הם שהו בארץ ישראל – לצד המשפחה. "במשך 15 שנה התפללנו וייחלנו לרגע הזה. תמיד אתה שואל את עצמך במה להתחזק ואיזו 'קבלה טובה' לקחת כדי לזכות בישועה. אבל אף פעם לא עלה בדעתי נושא השם. אני מודה להשם יתברך שהאיר את עיני!"
(יתד נאמן)
כל הכבוד. לא קל לשנות שם בכזה גיל, יותר מקובל לדרוש מהחתן הצעיר (שיותר זקוק לישועה לשנות). ממש גבורה!!
מזל טוב, מזל טוב, יש גם סיפור עם הסבתא שלא יהיו במשפחתה לא עשירים ולא עקרות
מזל טוב,