מחיצות רשות היחיד
* רשות היחיד היא מקום שגובהו עשרה טפחים לפחות, ורוחבו ארבעה על ארבעה טפחים לפחות. ותלולית עפר ברשות הרבים שגובהה עשרה טפחים, נחשבת כמוקפת במחיצות, והיא רשות היחיד.
* מחיצה שאינה יכולה לעמוד בפני רוח מצויה אינה נחשבת כמחיצה לרשות היחיד. ואם נמצאת במקום סגור שהרוח אינה שולטת בו – יש אומרים שאינה נחשבת כמחיצה; ויש שהסתפק בדבר.
* מחיצת רשות היחיד שהועמדה בשבת בשגגה – מותר לטלטל חפצים בתוכה; אולם, אם הועמדה במזיד, אסרו חכמים לכל אדם לטלטל בתוכה עד לסוף השבת.
* בני אדם ראויים לשמש כמחיצה, ואם הם מקיפים שטח ברשות הרבים מכל עבריו, אף בעודם הולכים – נחשב השטח שבתוך ההיקף כרשות היחיד לכל דבר, ומותר לטלטל חפצים בתוכו. ולדעת הרמ"א, אין להסתמך על מחיצה זו כי אם בשעת הדחק.
והתנאי העיקרי להכשרת מחיצה זו, הוא – שהמשמשים כמחיצה לא יֵדעו על כך. ולכן, אין להשתמש במחיצה זו אלא כשמדובר בקבוצה גדולה המכונסת במקום אחד, אולם, במספר אנשים מועט יש לחשוש שיתרחקו זה מזה, שהרי אינם יודעים כי הם משמשים כמחיצה, והמחיצה תיפסל.
פירצה במחיצת רשות היחיד
* רשות היחיד היא מקום המוקף במחיצות מכל עבריו. ופירצה במחיצה ברוחב עשר אמות או פחות, נחשבת כ'פתח'. ופירצה ברוחב של יותר מעשר אמות, או שבאחד מצדדיה של רשות הרבים נפרצה המחיצה לחלוטין, או פירצה בזווית ברוחב של שלושה טפחים לפחות – כיון שאין דרך לעשות פתח באופנים אלו, הרי זו 'פירצה', המבטלת את כל היקף המחיצות.
* בית שנפרצה פירצה באחד מקירותיו, אף אם רוחב הפירצה הוא יותר מעשר אמות – הפירצה נחשבת לפתח, כיון ש'פי תקרה יורד וסותם'.
* רשות היחיד שאחד מצדדיה נפרץ, וה'פרוץ' שבמחיצה זו מרובה על ה'עומד' – נחשב הדבר כאילו כל המחיצה שבצד זה אינה קיימת, ומכיון שהרשות אינה מוקפת בארבע מחיצות, דינהּ כ'כרמלית'.
* בהמשך לאמוּר: אם העומד שווה לפרוץ, וכל שכן אם הוא מרובה ממנו – ואין פירצה שרוחבה יותר מעשר אמות – נחשב הפרוץ כעומד.
* ככל דיני פרוץ ועומד ב'שְּׁתִי', דהיינו בקו הרוחב של המחיצה, כן דיני פרוץ ועומד ב'עֵרֶב', דהיינו בקו הגובה של המחיצה – מהקרקע ועד לעשרה טפחים.
מהלכות רשות היחיד
* רשות היחיד שהקפתהּ במחיצות לא נעשתה לשֵׁם 'דירה' – החמירו חכמינו ז"ל בדינהּ. ונחלקו ראשונים אם חכמים אסרו איסורים אֵלו גם ברשות היחיד מקורָה, ויש שהכריעו כדעת המחמירים
* ספינה שדפנותיה גבוהות עשרה טפחים – הריהי רשות היחיד, ונחשבת כ'מוקפת לדירה', ולכן מותר לטלטל חפצים בתוכה אף אם שטחהּ גדול מ'בית סאתיים'.
* אסור לומר לגוי לעשות מלאכה דאורייתא בשבת אף לצורך מצוה. ויש מהראשונים שהתיר זאת, ולצורך מניעת מכשול מֵרַבִּים, ניתן להקל כדבריו.