חתימת ברכת 'מעין שלוש'
* נוסח חתימת הברכה של 'על המחיה' הוא: "ברוך אתה ה' על הארץ ועל המחיה". ויש אומרים נוסח חתימה דומה לנוסח שבפתיחת הברכה: "על המחיה ועל הכלכלה".
* על פירות משבעת המינים מברכים "על העץ ועל פרי העץ", וחותמים: "על הארץ ועל הפירות". ועל פירות, שידוע בוודאות כי גדלו בארץ ישראל, אומרים: "על הארץ ועל פירותיה".
* בברכת 'על הגפן', על יין המיוצר מענבים שגדלו בארץ ישראל – לדעת פוסקים רבים יש לחתום "ועל פרי גפנהּ"; אך יש שנהגו שלא לשנות, וחותמים "ועל פרי הגפן".
ברכת 'מעין שלוש' על מספר דברים יחד
* מי שאכל מיני מזונות, פרי משבעת המינים ושתה יין – יברך ברכת 'מעין שלוש' אחת על הכל, ויזכיר את כל המינים שמברך עליהם בסדר זה: "על המחיה… ועל הגפן… ועל העץ…".
* מי שאכל פרי משבעת המינים ופרי עץ אחר, כגון שאכל תמרים ותפוחים, מברך 'העץ' ו'על העץ' על שניהם, ואינו צריך לברך 'בורא נפשות'.
* בברכת 'מעין שלוש', יש להזכיר את השבת, יום טוב, חול המועד וראש חודש. ואם שכח, אין לשוב ולברך; אך אם נזכר לפני אמירת שם ה', ישוב למקום ההזכרה.
ברכת היין הפוטרת משקה אחֵר מברכה
* המברך על היין 'הגפן', ושותה ממנו 'כמלוא לוגמיו' – פוטר בכך מברכה ראשונה כל משקה אחֵר המונח לפניו בשעת הברכה, ואף אם מדובר במשקה חשוב מאד.
* כשם שיין פוטר את כל המשקאות מברכה ראשונה, כך פוטר אותם מברכה אחרונה, דהיינו שאם שתה יין ולאחר מכן שתה משקה אחֵר – אינו מברך עליו 'בורא נפשות'.
* בשתיה אקראית של יין, אין היין פוטר את המשקה מברכה אחרונה – כפי האמור – אלא כאשר פטר אותו גם מברכה ראשונה, שאז נטפל היין אליו. ויש חולקים.
טעויות בברכה
* מי שבֵּרך ברכת המזון על מיני מזונות, יין ותמרים, במקום ברכת 'מעין שלוש' – יצא ידי חובתו, כיון שכל אלו מזינים את הגוף בדומה ללחם.
* מי שאכל מאכל שברכתו 'מעין שלוש' בכמוּת שספק אם מחייבת ברכה אחרונה – יפטור את המאכל על ידי ברכת 'מעין שלוש' זהה; ובדיעבד – יכול להזכירו בברכת 'מעין שלוש' מסוג אחר.
* מי שפתח בברכה על מאכל, ואמר "ברוך אתה… מלך העולם", כאשר בכוונתו לברך את הברכה הראויה למאכל זה, וטעה וסיים בברכה אחרת – לדעת רוב הפוסקים לא יצא ידי חובה, וישוב ויברך.
* מי שטעה וחתם ברכה שלא כראוי – יאמר מיד את נוסח החתימה הראויה, ויצא ידי חובתו. ואם חלף 'תוך כדי דיבור' – מסיום הברכה, לא ניתן לתקנהּ, ואף אם לא הסיח דעתו הימנה.
* סדר הברכות בהבדלה הוא: 'הגפן', 'מאורי האש', 'בשמים' ו'המבדיל'. ומי שהתכוון לברך בסדר הראוי, וטעה בלשונו וחתם את אחת מהן שלא כסדר הראוי – יתקן את הברכה ב'תוך כדי דיבור'.
* מי שבֵּרך על מאכל ברכה שאינה ראויה לו, והיה בדעתו לפטור בברכה זו מאכל נוסף, אשר הברכה שבֵּרך ראויה לו – הברכה חלה על המאכל הנוסף, ויאכל ממנו לאלתר.