מדוע תקיעת שופר נעשית על הבימה ?

י"ג אייר תשפ"א-סימן תקפ"ד- סעיף ד'- סימן תקפ"ה- סעיף א'
הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה

מתי עושים ברית מילה בראש השנה?האם הציבור צריכים לעמוד בתקיעת שופר? ולמי ראוי לתת לתקוע בשופר? תמצית שיעור הלכה במשנה ברורה הלכות ראש השנה במסגרת לימוד 'דף היומי בהלכה' [משנ"ב חלק ו', סימן תקפ"ד סעיף ד' –  סימן תקפ"ה סעיף א']

זמנה של ברית מילה בראש השנה שחל בחול

כאשר מזדמנת ברית מילה בראש השנה, מלים את התינוק לפני תקיעת שופר, משום שכך הוא הסדר, ברית אברהם שהיא המילה, ועקידת יצחק שהוא השופר, וכפי שמבואר במסכת ראש השנה שתוקעים בשופר של איל כדי להזכיר אילו של יצחק, ועוד, שהרי ברית מילה יותר מצוי מתקיעה, ותדיר קודם, וכאשר הברית מילה נעשית בתוך בית, מלים לאחר היציאה מבית הכנסת, כדי שלא להטריח את הציבור לצאת מבית הכנסת ושוב לחזור, אבל אם הבית לא רחוק מבית הכנסת ולא יהיה בזה טורח הציבור, טוב למול לפני תקיעת שופר, כדי שתהיה בידם זכות המילה בעת תקיעת שופר, ואם כך, זהו טעם שלישי להקדמת הברית מילה לתקיעת שופר, כדי שתהיה ביד הציבור הזכות הזאת.

זמנה של ברית מילה בראש השנה שחל בשבת

בשבת ראש השנה שאין תקיעת שופר, מלים לאחר 'אשרי' שלפני מוסף, ולאחר המילה וברכותיה אומרים 'יהללו', ומחזירים את הספר תורה, ויש מי שכתב, שגם בשבת מלים לפני 'אשרי' כדי שלא יהיה הפסק גדול בין 'אשרי' לקדיש.

תקיעת שופר בפה המלוכלך בדם המילה

גדול אחד נהג, שכאשר היה מוהל בראש השנה, לא קינח את פיו אחר המילה, אלא תקע בשופר בפיו המלוכלך בדם המילה, כדי לערב מילה בשופר, ואף על פי כן נראה, שיקנח המוהל את פיו מבחוץ, וגם ירחץ את ידיו משום כבוד הברכה.

תקיעות מעומד

צריך לתקוע מעומד, ובדיעבד אם תקע מיושב לגמרי, והציבור השומעים את התקיעות, לא הטריחו אותם לעמוד בתקיעות שלפני מוסף, משום כבוד הציבור, ועוד, שהרי הם עתידים לשמוע מעומד את התקיעות של הסדר ברכות של מלכויות וזכרונות, אבל עכשיו נהגו הציבור לעמוד כולם גם בשעת התקיעות שתוקעים לפני מוסף, ואף על פי כן הם נקראים תקיעות מיושב, משום שרשות לשבת בהם.

מקום התקיעה ומעלת התוקע

נוהגים לתקוע על הבימה במקום שקוראים, כדי שזכות התורה תגן עלינו להעלות זכרוננו לפניו לטובה, וכן הברכות על התקיעה יהיו בעמידה כמו בכל ברכת המצוות, וראוי לתת לצדיק והגון לתקוע, והעיקר שלא תהיה מחלוקת בדבר, ועל כל פנים צריך שידע להוציא את הציבור בתקיעתו.

השיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א

"זה סיפור אמיתי. אבל רבע שעת לימוד לא שווה 40 אלף שקל!"
הוא ניגש אל מקרר החלב ונדהם לגלות ש...
עמדתי ואמרתי: "ה'! אני האורח כאן ואתה המארח. תעזור לי, אבא!"
"אתה בטוח שאתה רוצה להיות בגן עדן?! כל החבר'ה בגיהנום!"
כשילד יהודי מבקש פסטה מוקרמת...
היהודי קבל על עצמו קבלה, לא לדבר בתפילה. הרבי עזר לו לקיימה...
כשהרב טורק בכה ב'שמע קולנו', התלמידים ידעו שלא מדובר באובדן מניות בבורסה...
הרופאים עצמם העידו שמדובר בתהליך שלא כנגד הטבע!
שבת 'שבע ברכות' שתוכננה זמן רב. 90 אורחים. הגנרטור כבה ועלטה שוררת בכל...
"כמה חסר לך?" עניתי לו "שלושים אלף!". הוא ענה לי מיד: "קיבלת!"
היה לו לוהט, שם בקור של חמישים מעלות מתחת לאפס...
"חכה בני הנחמד. ה' הזן ומפרנס כל חי לא יעזבנו!"
עשרות אלפים בכל רחבי העולם היהודי מתחילים היום בלימוד הלכות שבת במסגרת 'הדף היומי בהלכה'
בערב חג מתן תורה, מתחילים הלכות שבת!!!
"אולי הם חוזרים על קצות'ים, אבל היכן הגמרא?"
"התקשרתי כדי להציל אותך מבושות..."
הדג נשמט מקבוצת הדגים, והחל לדבר בלשון- הקודש!
"אני רוצה את התפילין הכי-מהודרות שיש!", אמר האיש שלא נראה כשומר מצוות. מה הסיפור??
זה הזמן לנצל סגולה זו, ולזכות לבנים ת"ח!
גם בגיל שבעים: אבטיח אוכלים עם הראש!

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים

דילוג לתוכן