מעשה ביהודי אחד של"ע נכשל בעבירות, וביום מן הימים החלה לנצנץ בו רוח טהרה ותשובה, וביקש להתקרב חזרה ולשוב אל אבינו שבשמים בתשובה שלימה. נכנס הלה אל כ"ק מרן מהר"ש מבעלזא זי"ע, ותיאר בפניו את רוב פשעיו שחטא רח"ל, כאשר הוא מבקש שמרן יורה לו דרך תשובה אשר ילך בה.
השיב לו מרן מהר"ש זי"ע בקצרה: "זאלסט ווייניגער רעדן און מער לערנען"… (=תדבר פחות ותלמד יותר תורה). כי אכן, נודע ומפורסם שרבותינו הקדושים מבעלזא היו מעוררים ומורים, כי דרך התשובה הנאותה והראויה ביותר היא להרבות בלימוד ועמל התורה ולהיות מוסיף והולך בעסק התורה ובהתמדתה. וכפי שהתבטא פעם כ"ק מרן מהרי"ד מבעלזא זי"ע: "ס'איז דא אסאך תשובות, אבער תורה איז די בעסטע תשובה!" (=ישנם דרכים רבים לשוב בתשובה, אולם תשובה ע"י לימוד התורה הינו דרך התשובה הנעלה ביותר!).
כדברים האלה אמר פעם גם כ"ק מרן מהר"א מבעלזא זי"ע לחתן שנכנס לקבל את ברכת הקודש ביום חופתו: "די גרעסטע תשובה איז דורך לימוד התורה, און די גמרא איז די בעסטע מוסר ספר!" (=התשובה הגדולה ביותר היא באמצעות לימוד התורה, והגמרא הוא ספר המוסר הטוב ביותר).
והדברים מפורשים במדרש (ויקרא רבה פר' קדושים, אות כה): "רב הונא אמר, נכשל אדם בעבירה… מה יעשה ויחיה, אם היה למוד לקרות דף אחד – יקרא שני דפין, ואם היה למוד לשנות פרק אחד – ישנה שני פרקים".
סיפר בנש"ק הרה"ח ר' יוסף לויפער-לאבין ז"ל עובדא מופלאה שהוא נכח בשעת מעשה: באחת השנים בליל יום הכיפורים בחצר הקודש בעלזא, כאשר נכנס כ"ק מרן מהרי"ד זי"ע לחדר קדשו אחר התפלה, התפרץ לפתע לחדר אחד ה'אונגערישע בחורים' שהסתופפו בצל הקודש בקול נהי ובכי רב. שאל אותו מרן מהרי"ד מה אירע ומדוע הוא בוכה. אך בקושי רב הצליח הבחור להגות דברים בפיו.
לאחר שנרגע קמעא השיב ואמר, שהוא הכין לעצמו כלי עם מים לנטילת ידים של שחרית – "נעגיל וואסער", וכעבור זמן מה חש בצימאון עז שאחזו, ולרגע קט שכח שיום כיפור היום וגמע באחת את תכולת הכלי שהכין לנטילה סמוך למיטתו.
זעזוע רב אחז את מרן כשמעו את הדברים, ובחלחלה רבה נענה ואמר: "אין אזא הייליגען טאג, ווי קען א איד טרינקען?!" (=איך מסוגל יהודי לשתות ביום קדוש שכזה?!). כך חזר מרן ושנה את הדברים כמה פעמים בקול גדול וכאוב, כשהבחור מוסיף ובוכה נהי בכי תמרורים בצער רב על העוון החמור בו נכשל.
הניחו כ"ק מרן מהרי"ד זי"ע לבכות ולהוזיל דמעות, ואחר כמה דקות נענה ואמר: "נו, היכי דמי בעל תשובה, 'הרגיל ללמוד דף אחד ילמד שני דפים'. זאלסט פון היינט אן לערנען נאך א בלאט גמרא יעדען טאג" (=מהיום והלאה תוסיף ללמוד דף גמרא בכל יום). והיה הדבר לפלא איך שמתחילה ייסרו כ"ק מרן זי"ע בתוכחות על עוונו והביאו לידי בכיה רבה, כדי לגרום לו לשוב בתשובה שלימה מעמקי לבבו על חטאו החמור, ורק לאחר מכן נתן לו דרך תיקון קל באמצעות לימוד התורה וקרבו בתשובה שלימה.
סיפר הרה"ח ר' שלמה זלמן קאטה ז"ל, שאחר השואה האיומה פנה אליו נער אחד וביקש ממנו שיכנס בשליחותו אל כ"ק מרן מהר"א זי"ע, לבקש עבורו דרך תשובה על חטאים חמורים שעשה רח"ל בעת שהותו במחנות הפליטים, ולתקן את נפשו ונשמתו מכל סיג ופגם. נכנס אפוא ר' שלמה זלמן אל הקודש פנימה והציע את הדברים בפני מרן מהר"א זי"ע.
נענה מרן מהר"א ואמר: "אין צורך בעשיית סיגופים, העיקר הוא חרטה לשעבר וקבלה מהיום ואילך. שיתן כל יום צדקה, ואם אפשר יתן לעני הגון, וילמד כל יום א שטיקל גמרא"… (ע"פ הספר "מועדי קדשך").
(גיליון 'עולם של תשובה' – בעלזא)