יעקב א. לוסטיגמן
בשבת הקרובה יחול ראש חודש ניסן, הזמן שמכונה בפי חז"ל הקדושים "בפרוס הפסח". אנו ב'לקראת שבת' כבר התחלנו להיערך במלוא המרץ לגיליון של ערב חג הפסח, ובין היתר זכינו לשוחח גם עם הגה"צ רבי גמליאל רבינוביץ שליט"א, בעל מחבר ספרי 'טיב הכוונות', 'טיב הפרשה' ושאר ספרים, וביקשנו לשמוע ממנו על מצוות 'והגדת לבנך', כיצד נכון וראוי לקיימה בהידור רב.
הדברים הנפלאים ששמענו מהגר"ג שליט"א יפורסמו בעז"ה בגיליון של ערב פסח, אבל מתוך שעם ישראל עדיין שקוע באבל הכבד על הסתלקותו של מרן שר התורה מעמנו, ומאחר והשיחה התקיימה עוד באותו השבוע שבו ליווינו את רבינו מאור עינינו למנוחות, פתח רבי גמליאל את דבריו בנושא זה, ולאחר מכן עבר לדבר גם על התקופה שבין פורים ופסח, ועל כן אמרנו 'לא נמנע טוב מבעליו', לכן נביא את הדברים הנוגעים לימים אלו, ועיקר הדברים העוסקים בליל הסדר, יובאו בס"ד בעתם ובזמנם בגיליון של ערב חג הפסח.
"אני רוצה לומר לכם דבר נפלא ששמעתי ממרן שר התורה זיע"א", פותח הגה"צ שליט"א את דבריו, "באתי פעם לרבינו זצ"ל, ושאלתי אותו שאלה קשה.
"המשנה ברורה, מביא ב'ביאור הלכה', בסימן תקנ"ג, בשם ה'מאמר מרדכי' שכותב צדדים לכאן ולכאן לגבי איסור לימוד תורה בתשעה באב ובערב תשעה באב, ולבסוף הוא מחמיר בעניין תשעה באב ומיקל לגבי ערב תשעה באב ומתיר ללמוד דברי תורה בכל מקום בערב תשעה באב מחשש שאם ילמדו רק דברים המותרים יגרום הדבר לביטול תורה אצל תלמידי החכמים שאינם רגילים ללמוד במקומות אלו, ומסיים ש"מכל מקום מי שמרגיש בעצמו שיוכל לדחוק וללמוד דברים המותרים ולא ימעט מפני זה בלימודו קדוש יאמר לו".
"שאלתי את מרן הגר"ח, מה זה המטבע לשון הזה "קדוש יאמר לו", בדרך כלל אומרים וכל המחמיר על עצמו תבוא עליו ברכה וכדו'. אבל איך קשור לשון של קדושה במי שלא לומד דברי תורה, אלא רק דברים הרעים שבירמיה ואיוב וכו'. מה שייך כאן קדושה?
"השיב לי מרן הגר"ח תשובה שמעבירה צמרמורת בגופו של כל מי ששומע אותה: "את השולחן ערוך כל אחד צריך לשמור", אמר מרן, "אבל מי ששומר את השו"ע בהידור, הוא קדוש".
הייתי בביתו נאוה קודש, לנחם את בניו הגאונים יבלחט"א, ואמרתי להם את התשובה הזאת. הם התרגשו מאוד ואמרו שאף פעם לא שמעו מפיו את ההגדרה הזאת. מי שמהדר בשו"ע הוא קדוש!!!
"אני זוכר שהייתי בהלווייתו של מרן הסטייפלער הקדוש, שמעתי אז את ההספד של מרן הגרא"מ שך זצ"ל, שאמר את מה שאמרו חז"ל שראה הקב"ה צדיקים שהם מועטים עמד ושתלן בכל דור ודור, אמר הרב שך, כולי עלמא מודו שהסטייפלער היה מאותם צדיקים מועטים שנשתלו במיוחד בדור הזה. את אותו הדבר אפשר לומר גם על בנו מרן הגר"ח זיע"א, כולי עלמא מודו, הוא היה מאותן צדיקים שהן מועטים, הקדוש ברוך הוא שתל אותו בדור שלנו, למרות שהוא עצמו היה שייך לדורות קודמים בלי שום ספק.
"אחר פטירתו של הסטייפלער, זכיתי לשמוע הספד מפיו של מגיד המישרים הגה"צ רבי שלום שבדרון, שדיבר באחד הכינוסים שהתקיימו באותה העת. אמר רבי שלום, הרי כולם מדברים על הסטייפלער, כמה איבדנו בלכתו וכמה הוא היה קדוש וטהור, אבל אף אחד לא מדבר על ה'קדיש' שהוא השאיר אחריו, תראו איזה 'קדיש', איזה בן פרוש נותר אחרי הסטייפלער, מרן רבינו חיים קנייבסקי, קודש קדשים!
"באותה העת שמעתי מפיו של רבי יצחק גוטפרב, מיקירי ירושלים של מעלה, שאמר לי אז שיש כל כך הרבה סיפורי 'מופתים' שהיו אצל מרן הסטייפלער, אבל ה'מופת' הגדול ביותר של הסטייפלער זה הבן שלו רבי חיים… כזה תלמיד חכם גאון וצדיק, זה מופת של ממש. הוא היה מופת הדור.
"אני זוכר שהשתתפתי פעם בברית שבה שימש מרן הגר"ח בסנדק. היה זה לפני שנים רבות, עוד לפני שהמציאו את הכלים החד פעמיים. באותה ברית היה קייטרינג מאוד יוקרתי ועיצבו את השולחן עם כלים מאוד יפים. הם המציאו איזה פטנט כזה, שיכלו להעמיד את הכוסות בשיפוע, שיהיה עיצוב מקורי ומפתיע כמנהג בעלי בתים חשובים. רבינו הגר"ח הבחין בזה, והוא עבר כוס אחר כוס ליישר את כל הכוסות בשולחן. לתומו חשב שמי שסידר את השולחן התרשל ושם את הכוסות בצורה שהן עלולות ליפול ולהישבר…
אני איש דתי, ואתם?
"אם דיברנו בעניין זה שמה שאמר רבינו הגר"ח, שאת השולחן ערוך כולם צריכים לקיים, ומי ששומר אותו בהידור נקרא קדוש, אני רוצה להיכנס מזה גם לנושא של חג הפסח ההולך ומתקרב.
"אני לא יודע אם שמתם לב אבל אני שומר מצוות. מה שכתוב בשולחן ערוך שצריך לשמור, אני שומר. אני שואל אתכם, תגידו, גם אתם דתיים? אתם מקיימים כל מה שכתוב בשולחן ערוך???
"בואו נפתח בבקשה שולחן ערוך, בסימן תכט, ונראה מה כתוב בסעיף הראשון של הלכות פסח: "שואלין בהלכות פסח קודם לפסח שלושים יום". ובמשנה ברורה מציין שם שמתחילים מיום הפורים עצמו.
"תגידו, אתם חושבים שזאת המלצה או עצה טובה? האם מדובר כאן באיזו סגולה קדומה בדוקה ומנוסה או באיזה לחש שאומרים כשלומדים סימן תכט???
"אבי מורי הגאון בעל 'מעדני השולחן' זצ"ל, ידע היטב הלכות פסח. הוא ידע את כל השולחן ערוך והרבה מעבר לשולחן ערוך. הוא יכול היה להגיע לפסח בלי ללמוד שוב את הלכותיו ובלי להיכשל בשום איסור שהרי הוא כל השולחן ערוך היה צרוב בזיכרונו ובעצמותיו.
"ובכל זאת, כשהגיע פורים, אבא היה מניח את הדפים שלו ואת העט שלו בצד, הוא הפסיק באופן מוחלט את המלאכה של כתיבת ה'מעדני השולחן', והתיישב ללמוד הלכות פסח. מפורים ועד פסח הוא לא התעסק עם שום דבר אחר, רק עם הלכות פסח, כי השו"ע אומר ששואלים ודורשים בהלכות פסח קודם לפסח שלושים יום.
"אדם שלא החל לעסוק עדיין בהלכות פסח, ושלא עוסק בהן יום יום, איך הוא יכול לכנות את עצמו אדם דתי, כשהוא מפר בשאט נפש הלכה פסוקה בשולחן ערוך???
"כבר אמרתי את זה בשיחה עם 'לקראת שבת', ואני אומר זאת שוב כי זה מסר חשוב מאוד", מוסיף הגר"ג שליט"א, "אנשים באים אלי ומבקשים שאני אסיר מהם קללות וכישופים או עין הרע הן וכיוצא בהן… יש להם 'חסימה', ולא מצליחים למצוא את הזיווג ההגון להם, או שהם מתקשים בפרנסה, והם לא יודעים למה, זה בטח בא מאיזה כישוף חלילה…
"אני אומר להם שיש ספר שנקרא 'קיצור שולחן ערוך', תתחילו ללמוד ולקיים את כל מה שכתוב שם. אם תראו שאתם לא עוברים על אף הלכה הכתובה בו, תחזרו אלי ונבדוק אם יש עין הרע. אבל כל עוד שאתה מתעלם מהלכות בשולחן ערוך ולא מקיים אותן, איך אתה מתלונן על זה שיש לך 'חסימה' ואתה לא יודע למה… אדם שעובר על ההלכה מזמין על עצמו צרות וייסורים רעים חלילה וחס. זה א' ב', זה הבסיס לאמונה פשוטה ותמימה בתורה ובנותן התורה".
"זכיתי ללמוד 32 שנה בחברותא עם הצדיק הירושלמי רבי זונדל קרויזר. כשהזקין מאוד והתקשה לעלות את המדרגות לביתי, עשיתי במיוחד עבורו ברזלים ומעבר שיוכל להגיע בקלות, כי היתה זאת זכות גדולה עבורי להכניס יהודי צדיק שכזה בבית שלי.
"האמינו לי שרבי זונדל קרויזר ידע הלכות פסח, הוא ידע מה זה ליל הסדר ואיך צריכים להיזהר מחמץ. ובכל זאת, לא עברה עלינו שנה אחת שבה לא למדנו ביחד את כל פרק 'ערבי פסחים' מתחילתו ועד סופו, לפני היום טוב של חג הפסח. איך אפשר לגשת לליל הסדר בלי ללמוד 'ערבי פסחים' והלכות פסח? איך???".
ללמוד מהנשים
"אמרתי פעם על דרך צחות, ברוך המקום שנתן פורים לעמו ישראל, ברוך הוא. שאם לא היה נותן לנו פורים, היו הנשים צדקניות מתחילתו לנקות לפסח כבר ממוצאי שמחת תורה. חס עלינו הקב"ה ונתן לנו פורים שיש הרבה חמץ ושמח בבית ואי אפשר לשמור את כל הבית נקי, ולכן ההכנות העיקריות לפסח מתחילות רק אחרי פורים.
"נו, אם הנשים יודעות היטב שלפסח צריך להתכונן מבעוד מועד, ולכל הפחות חודש אחד לפני כניסתו של החג הקדוש והנורא הזה, אנחנו הגברים צריכים ללמוד מהן ולהפנים גם אנו, שלפסח צריכים להתכונן. אבוי ואוי למי שמגיע לליל הסדר כשהוא לא מוכן בכלל, ואז הוא מתחיל להסתכל ימין ושמאל כתוהה מה עושים עכשיו ואיפה אני נמצא בכלל.
"ההכנה לכל מצווה היא חלק חשוב ומרכזי בעשיית המצווה, בספרי החסידות מובא שההכנה גדולה אפילו יותר מהמצווה עצמה, וזה נאמר על כל המצוות האמורות בתורה. על אחת כמה וכמה חג הפסח וביתר שאת ליל הסדר שבו אנחנו מוקפים במצוות וכל תנועה שלנו צריכה להיות מחושבת לפי ההלכה, מתי לגלות את המצות ומתי לכסות, מתי להרים את הכוס ומתי להניח ועוד כהנה וכהנה, חייבים להתכונן, חייבים להיערך, שלא נגיע חלילה וחס כשאנחנו לא מוכנים.
"לכן צריך כל יהודי, בין אם הוא תלמיד חכם מופלג היודע את כל התורה כולה, ובין אם הוא בעל הבית שעובד לפרנסתו ואין לו זמן כל כך להקדיש ללימוד, הן מבוגרים שזקנם הלבין זה מכבר והן בחורים צעירים שרק אתמול עשו להם בר מצוה, כולם ללא יוצא מן הכלל חייבים לקיים מה שכתוב בשולחן ערוך, וכמו שאף אחד לא יחשוב שמותר לו לבשל חלילה בשבת כי הוא מדי צעיר או מדי עסוק וכדו', אך אל לנו לחשוב שאנו פטורים מקיום ההלכה הכתובה בסעיף א' שבסימן תכט: "שואלין בהלכות פסח קודם לפסח שלושים יום".
"כל אחד יעשה לעצמו סדר, וילמד כל יום לפחות מעט מהלכות הפסח, אם זה בשו"ע ונושאי כליו, אם זה במשנה ברורה או בקיצור שולחן ערוך, ואם זה לפחות לפתוח הגדה ולעיין בהלכות שמופיעות שם ושנוגעות למעשה בליל הסדר.
"בנוסף צריך כל אחד להתכונן גם לקיום מצוות 'והגדת לבנך', להכין סיפורים ועובדות, משלים ורעיונות, אבל זה כבר עניין נפרד, ועל כך נדבר בפעם הבאה בעז"ה".