מדוע מתנענעים בשעת התפילה וקריאת התורה ?

י"ח אלול- סימן מ"ח- סימן מ"ט
הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה

מה הטעם שאומרים בכל יום פרשת התמיד וסדר המערכה?ואיזה פסוקים מותר לומר בעל פה? תמצית שיעור הלכה במשנה ברורה הלכות ברכות השחר במסגרת לימוד 'דף היומי בהלכה' [משנ"ב חלק א', סימנים מ"ח – מ"ט]  

אמירת פרשת התמיד וסדר המערכה

מבואר ברמ"א, שאומרים בכל יום פרשת התמיד, ויש אומרים גם סדר המערכה, והסיבה לכך היא, כיוון שבזמן שבית המקדש היה קיים, היו מקריבים קרבנות, והיום שאין לנו בית המקדש, אמירת הקרבנות נחשבת כמו שמקריבים את הקרבנות, ומדגיש המשנה ברורה שזה הכל אם הוא מבין מה שהוא אומר, אבל אם הוא לא מבין מה שהוא אומר, איך זה ייחשב לו כאמירת הקרבנות? ולכן, כל מי שיודע ללמוד, לא יסתפק באמירה בעלמא, אלא ילמד את הדברים, ויבין מה שהוא אומר, ואז כאשר הוא יאמר את פרשת הקרבנות פרשת התמיד, וסדר המערכה, אז אפשר לומר שזה ייחשב לו כמו שהוא הקריב קרבנות על גבי המזבח, ומובא במשנה ברורה על פי דברי הרמ"א, שבזמנם היה מנהג לומר את פרשת התמיד בציבור, ועל זה כתוב ברמ"א, שבאופן עקרוני, אפשר לומר פרשת התמיד בבית, אלא שאחר כך כשהוא מגיע לבית הכנסת, הרי הוא צריך לומר יחד עם כולם, כדי שהוא לא ישתוק בשעה שאחרים אומרים, אבל יתנה בליבו ויאמר, שאמירת התמיד שהוא אומר פעם שנייה עם הציבור, זה יהיה כקורא בתורה, כיוון שהוא כבר אמר פרשת התמיד פעם אחת, ואם יחזור ויאמר פעם שנייה, ייראה הדבר כמו שהוא מקריב שני תמידין באותו יום, ולכן יעשה תנאי וכדלעיל, אבל זה לא לעיכובא, וגם אם יגיד פעמיים בלי תנאי, אין בזה בעיה אמיתית.

אמירת קרבנות של שבת וראש חודש

בשבת, מוסיפים גם את הקרבנות של שבת בפרשת התמיד, וביום טוב, לא מוסיפים את הקרבנות של יום טוב, וטעם הדבר הוא, כיוון שביום טוב קוראים כבר בתורה את פרשת הקרבנות, אבל בשבת לא קוראים בתורה את פרשת הקרבנות של שבת, ובראש חודש, באופן עקרוני, הרי גם קוראים בתורה את פרשת ראש חודש, ולפי זה, היה צריך להיות, שלא יאמרו בקרבנות לפני תפילת שחרית את הקרבנות של ראש חודש, אבל יש עניין לפרסם את ראש חודש, ומכיוון שכך, אומרים בפרשת הקרבנות את מוספי ראש חודש.

תפילה וקריאת התורה בהתנענעות

בשעה שקוראים בתורה, צריכים להתנענע, כיוון שהתורה ניתנה ברתת ובזיע, ויש אומרים שגם בשעה שמתפללים, צריך להתנועע, על שם 'כל עצמותי תאמרנה', ומביא המשנה ברורה, שבתפילה יתנועע עד פסוקי דזמרה בברכות קריאת שמע, וגם בלימוד התורה אפילו שבעל פה, אבל כל אחד יעשה כרצונו וכפי הרגשתו.

אמירת פסוקי תורה בעל פה

דברים שבכתב, אסור לאומרם בעל פה, וכאשר מוציא אחרים ידי חובתם, האיסור בזה הוא חמור יותר, וההיתר לומר בעל פה דברים שבכתב, זה רק פרשיות כאלו שמכירים אותם והם שגורים בפי הכל, ולא מועיל מה שזה שגור בפיו, והפרשיות ששגורים בפי הכל הם, ברכת כהנים, קריאת שמע, פרשת התמיד, ומביא המשנה ברורה בשם הרדב"ז, שבשעה שהשליח ציבור קורא בתורה, הוא לא היה מוחה במי שאומר עם הבעל קורא את הפרשיות בעל פה, כיוון שבלאו הכי יש הרבה שסוברים, שכל האיסור לומר בעל פה, זה רק כאשר מוציא אחרים ידי חובתם, ולא כאשר קורא לעצמו.

השיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א

"זה סיפור אמיתי. אבל רבע שעת לימוד לא שווה 40 אלף שקל!"
הוא ניגש אל מקרר החלב ונדהם לגלות ש...
עמדתי ואמרתי: "ה'! אני האורח כאן ואתה המארח. תעזור לי, אבא!"
"אתה בטוח שאתה רוצה להיות בגן עדן?! כל החבר'ה בגיהנום!"
כשילד יהודי מבקש פסטה מוקרמת...
היהודי קבל על עצמו קבלה, לא לדבר בתפילה. הרבי עזר לו לקיימה...
כשהרב טורק בכה ב'שמע קולנו', התלמידים ידעו שלא מדובר באובדן מניות בבורסה...
הרופאים עצמם העידו שמדובר בתהליך שלא כנגד הטבע!
שבת 'שבע ברכות' שתוכננה זמן רב. 90 אורחים. הגנרטור כבה ועלטה שוררת בכל...
"כמה חסר לך?" עניתי לו "שלושים אלף!". הוא ענה לי מיד: "קיבלת!"
היה לו לוהט, שם בקור של חמישים מעלות מתחת לאפס...
"חכה בני הנחמד. ה' הזן ומפרנס כל חי לא יעזבנו!"
עשרות אלפים בכל רחבי העולם היהודי מתחילים היום בלימוד הלכות שבת במסגרת 'הדף היומי בהלכה'
בערב חג מתן תורה, מתחילים הלכות שבת!!!
"אולי הם חוזרים על קצות'ים, אבל היכן הגמרא?"
"התקשרתי כדי להציל אותך מבושות..."
הדג נשמט מקבוצת הדגים, והחל לדבר בלשון- הקודש!
"אני רוצה את התפילין הכי-מהודרות שיש!", אמר האיש שלא נראה כשומר מצוות. מה הסיפור??
זה הזמן לנצל סגולה זו, ולזכות לבנים ת"ח!
גם בגיל שבעים: אבטיח אוכלים עם הראש!

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים

דילוג לתוכן