"אלו שאין להם יראת שמים ואין להם אמונה מה זה משפיע עליהם? אלא המטרה זה בשבילנו, שאנחנו מאמינים ני מאמינים, ויש לנו יראת שמים אבל זה לא מספיק, חייבים יותר" n "אם היה יראת שמים כמו שצריך מה הצורך בפורענות? אלא זה סימן שחסר יראת שמים, ומן השמים עושים חסד איתנו, לעורר אותנו" n "אלא בשביל ישראל" n
ח. הוניג
"יש גמרא 'אין פורענות באה לעולם אלא בשביל ישראל' כשיש בעולם פורענות, זה בשביל ישראל, ויש על זה פסוק: "הכרתי גויים נשמו פינותם החרבתי חוצותם, אמרתי אך תראי אותי תקחי מוסר". "הכרתי גויים, נשמו פינותם", כל הפורענות בעולם זה בשביל 'תראי אותתי תקחי מוסר', להשפיע על עם ישראל, שיהיה יראת שמים ומוסר.
"גם בימים האחרונים כידוע היתה פורענות גדולה, פורענות איומה מאד, והכל בידי שמים, זה 'באה לעולם בשביל ישראל', להשפיע עלינו! ומה המטרה? תראי אותי תקחי מוסר, שני דברים, יראת שמים ומוסר זה הנהגה מוסרית, הנהגה על פי היראה. מן השמים נותנים סיבה ליראת שמים, יש מצוה את השם אלוקיך תירא, זה מצוה דאורייתא. בתורה יש הרבה פסוקים על יראת שמים: למען תלמד ליראה, ויראו, אבל זה לא מספיק: יש גם פורענות בעולם בשביל יראת שמים.
"זאת אומרת, אם היה יראת שמים כמו שצריך מה הצורך בפורענות? יש יראת שמים! אלא זה סימן שחסר יראת שמים, כמה שיש, חסר עוד. יש רבינו יונה שיש הרבה מדרגות, זה מהמעלות העליונות יראת שמים והרבה מדרגות יש, וכמה שיש זה לא מספיק, ומן השמים רוצים, נותנים לנו להבין שאנחנו חייבים להוסיף יראת שמים ואם אנחנו לא עושים את זה מעצמנו מן השמים עושים חסד איתנו, לעורר אותנו, אתערותא דלעילא על יראת שמים.
"ועל איזה ציבור מכלל ישראל הפורענות נועדה להשפיע? אלו שאין להם יראת שמים ואין להם אמונה מה זה משפיע עליהם? הרי הם אין להם, אין להם יראת שמים בכלל והם לא רואים בזה את ההשגחה?! אלא המטרה זה בשבילנו, שאנחנו מאמינים בני מאמינים ויש לנו יראת שמים אבל זה לא מספיק, חיים יותר, ואם אנחנו לא עושים את זה מעצמנו אז מן השמים נותנים לנו סייעתא דשמיא מיוחדת להוסיף יראת שמים.
"יש הרבה מדרגות ביראת שמים, והמטרה: תקחי מוסר. תיקון המעשים, מה שיראת שמים מחייבת, להוסיף מעשים, ושהדיבורים יהיו דיבורים כשרים, דיבורים טובים ולא דיבורים אסורים. וגם הלב מחשבות הלב, חובות הלבבות, שעל זה נתחבר כל הספר חובות הלבבות. ומה החיוב של הלב. כמובן כל אחד לפי מצבו, לפי האפשרויות שלו.".