כאן: הקובץ המלא לפורים תשפ"ג
הרה"ג ר' יצחק יעקב פוקס שליט"א
הנחיות מעשיות לשימוש בתנור חשמלי, להכנת אוזני המן פרווה ותבשילים חלביים ובשריים
הקדמה: התנורים כיום, מיוצרים עם דלתות סגורות באופן הרמטי, לניצול מקסימלי של האנרגיה, בנוסף, קיימת כמעט בכל התנורים, שיטת ה"טורבו", המפזרת את החום, לכל חלקי התא בשווה, על מנת לאפשר לעקרת הבית, אפייה של כמה תבניות, בעת ובעונה אחת, כשכולן נאפות באותם נתונים, מבלי צורך לתמרן עם התבניות, להעלות, להוריד וכו'. התוצאה: לא יעלה על הדעת, להכניס לאותו תא אפיה בעת ובעונה אחת תבנית עם מאפה או תבשיל בשרי, ביחד עם תבנית ומאכל חלבי, וכמובן אף לא תבנית עם בשרי יחד עם תבנית פרווה (אוזני המן, או תפוחי אדמה), שהרי הכביכול "פרווה", הופך להיות בשרי, ממש ! והאוכל "אזן המן" כזה, אסור בחלבי, שש שעות !
בזה אחר זה: אפילו יוכנס הסוג השני לאחר ניקוי ואפילו הפעלת התנור לזמן מה, במידה והשני הוכנס בתוך 24 שעות לשימוש הבשרי – אם הוכנס חלבי לאחר בשרי או להיפך – "המקום ימלא חסרונם". ואם היו שני סוגי המאכלים על אותה תבנית, באותן 24 שעות – התבנית אסורה ועליה לשכון בהמתנה ב"בוידעם" למשך 12 חודשים ! (שהרי אין אפשרות להכשירה, אלא ב"ליבון קשה" – עד שתאדים ותוציא ניצוצות, פעולה שבלתי אפשרי לבצעה בבית, והיא גם הורסת את התבנית). היה הדבר השני פרווה, הפך הפרווה להיות "בחזקת בשרי" או "בחזקת חלבי", כלומר: אם הוא בחזקת בשרי – מי שאכלו, אינו צריך להמתין 6 שעות, אבל אסור לאכול "פרווה" זה יחד עם חלבי (כולל נס קפה עם חלב רגיל). וכן "בחזקת חלבי", אסור לאכלו יחד עם בשרי, אבל מותר, לפני או אחרי הבשרי. שימו לב !!! אסור לאפות חלות לחם פיתה או בגט בצורה של קליעה רגילה – בחזקת חלבי או בשרי, משום "אל תשכן באוהליך עוולה", אלא אם כן קולעים אותם באפייה בצורה בולטת שונה מצורת לחם, חלה, פיתה, בגט או לחמנייה בצורה הרגילה.
חובה לציין: לבני אשכנז – אסור להשתמש, לכתחילה, בתבנית חלבית או בשרית אפילו "אינה בת יומה" (שלא היה בה שימוש במשך 24 השעות האחרונות), כדי להכין בה אוזני המן פרווה, כשהכוונה לאכול אותם, עם קפה בחלב, ורק בדיעבד, כשכבר הוכנו אוזני המן, בתבנית הבשרית או החלבית, ש"אינה בת יומה", אז מותר, כעת לכתחילה, לאכול את התוצאה הפרווה עם קפה בחלב. לעומת זאת, לבני ספרד – כשהתבנית הבשרית או החלבית "אינה בת יומה", מותר לכתחילה, להכין בה אוכל פרווה, גם אם הכוונה מראש, לאכול את הפרווה עם הסוג השונה מסוג התבנית. ולדעת הגר"ע יוסף זצ"ל, (בלבד !) מותר אף לכתחילה, להשתמש בתבנית חלבית או בשרית, "בת יומה", (כמובן נקיה לחלוטין), כדי להכין בה מאכל פרווה, ואפשר לאוכלו עם הסוג השונה מהתבנית, שלהבנתו בדברי השו"ע [דגים שעלו בקערה, מותר לאכלם בכותח] נ"ט בר נ"ט – נותן טעם בר נותן טעם, של היתר, מותר אף לכתחילה. אמנם, אף הוא הוסיף: "המחמיר תבוא עליו ברכה, ובפרט בדבר חריף, כשיש במאפה או התבשיל הרבה שום, בצל או פלפלים חריפים".
הפיתרון: אשרי הזוכים, וברשותם תנור אפיה בעל שני תאים נפרדים, באישור הפוסקים: שאין שום חיבור מתכתי ישיר בין התא העליון לתחתון ("חם מקצתו חם כולו"), ואין פתחי אוורור משותפים בין שני התאים. בחלק מהתנורים ה"מאושרים", לא ניתן להפעיל את שני התאים, בעת ובעונה אחת, למרות שעל פי דין, כשההפרדה מלאה – הדבר אפשרי. ויש אף הזוכים, ושני התאים הנפרדים, משמשים לבשרי ופרווה, ולצורך שימוש חלבי, רוכשים טוסטר אובן.
הערה: שמעתי מהגאון רבי ישראל יעקב פישר זצ"ל, שעדיף לקבוע את התא העליון ל"בשרי", כיון שהשימוש הבשרי בדרך כלל, יוצר יותר אדים, שכידוע עולים כלפי מעלה. אמנם, יש לדעת, שעצם התחממות התא השכן בעת הפעלת משנהו, אינה מעידה כלל על מעבר בין התאים.
שימוש שונה באותו תא אפייה
המעוניינים לעבור באותו תא אפייה, מסוג לסוג הדבר אפשרי, אך ורק בהתקיים 3 תנאים גם יחד: א. המתנת 24 שעות שלימות מאז הוצאו התבשיל או המאפה הקודם מן התנור, ומאז עמד התנור בלא שימוש, ואזי, כל הבלוע בדפנות – נפגם, ושוב, אינו משמעותי ["נותן טעם לפגם"]. ב. ניקוי התא לבל יישארו שאריות, נטיפות ושומנים על פני הדפנות והתקרה. ובכלל זה ניקוי הרשת [רשת שלא מניחים עליה ישירות מאכלים, ועברה את שלשת התנאים שלפנינו, אפשרי להעבירה מבשרי לחלבי או לפרווה, ולהיפך ! אבל מניחים עליה ישירות אוכל, דינה כתבנית אפייה, כדלהלן]. ג. הפעלת התנור כ 20 דקות, בחום שבו היה השימוש הקודם ("כבולעו כך פולטו"). הערה: הגר"ע יוסף זצ"ל מחמיר, שאם היה בתנור תבשיל עם הרבה רוטב, [כלשונו "מרק"], לא יועילו אף לא 3 התנאים הנ"ל, כיון "שעינינו רואות, שהרוטב ניתז לכל העברים, והתנור מתמלא בזיעה והבל העולים מן התבשיל, ואיך נדע שהתנור התנקה לחלוטין, בטרם נעבור לסוג השני", אלא אם כן, פרסו כיסוי, כגון ניר אלומיניום, או היה המרק מכוסה במכסה.
טיפ: לקראת פורים, שבת, או אירוע, כשאין במטבח 3 תאי אפייה, כדאי תמיד להתחיל בפרווה, וכל האופציות לפנינו. כמו כן, לכל תנור שבעולם, אפילו היו בו מאכלי טריפה, ניתן להכניס מזון, העטוף בשתי עטיפות שביניהן יבש לחלוטין, כיון שכלי אינו פולט ואינו בולע מצדו החיצון, אא"כ הוא רטוב מבחוץ (אגרות משה יו"ד א, מ יביע אומר יו"ד חלק א). על כן, מנות ה"מהדרין" במטוסים, עטופות פעמיים באופן הרמטי, שהרי תנורי החימום במטוסים, בחזקת איסור, בוודאי בחברות תעופה זרות.
קרתה טעות בתנור – השתמשו בטעות, בתא התנור הבשרי, לשימוש חלבי או להיפך, יש להמתין 24 שעות ללא שימוש בתנור, ולהפעילו, לאחר ניקוי, בחום המרבי, במשך שעה, ולעניין התבנית – להלן.
תבניות אפייה
תבניות האפייה, עליהן מניחים את המאפים והתבשילים, במידה והתנור תוצרת חו"ל – חייבות בטבילה לפני השימוש הראשון – בברכה, שהרי תוך כדי השימוש בהן, נעשה המאכל ראוי לאכילה. אבל, תבניות, אינן צריכות הכשרה, כי אין חשש שנמרחו בתהליך הייצור בחומרים אסורים.
חובה על עקרת הבית, להחליט בטרם השימוש הראשון בתבניות, למה תשמש התבנית, אם לבשרי, אם לחלבי או לפרווה. כאשר התבניות זהות, יש לסמנן, בסימון עמיד לאורך זמן [כגון "לכה" של ציפורניים] כיון שטעות בתבניות עלולה להיות גורלית, לעניין המשך השימוש בה. כאשר בת השכנים, מבקשת תבנית בהשאלה, יש לשאלה ברחל בתה הקטנה לאיזה צורך מעוניינת אימא בתבנית ? שהרי, אם קרתה טעות בתבניות: השתמשו בטעות בתבנית חלבית לבשרי או להיפך: אם התבנית, לא הייתה "בת יומה" (-לא היה בה שימוש ב 24 השעות האחרונות) – האוכל מותר. והתבנית, צריכה ליבון – שעה בחום המרבי, בתא שלא היה בשימוש ב 24 השעות האחרונות.
הייתה התבנית "בת יומה" (-היה בה שימוש בסוג שלה, בתוך 24 השעות האחרונות, לשימוש הנוכחי (מהסוג האחר) – המאכל אסור, והתבנית צריכה לנוח ב"בוידעם" במשך 12 חודשים, בכדי להתאושש, מהטראומה שעברה עליה. הוא הדין, כאשר נעשה שימוש בתבנית זו באוכל שאינו כשר, או חלילה כשהשתמשו בה, בחלב וגם בשר, יחד.
תבניות חד – פעמיות
מתוצרת הארץ ("חוגלה", "מישרים" ועוד): אינן צריכות לא הכשרה, וכמובן, לא הטבלה. מתוצרת חו"ל: אמר לי אבדלח"ט הגרי"ש אלישיב זצ"ל, לאחר שיצאו ממנו כמה מרבני ה U.O. שכל המיוצרות ב USA אינן צריכות הכשרה (עפ"י החוק, שם, אסור השימוש, בהברקתן, בחומרים חשודים), משאר הארצות, יש מחמירים להשתמש בפריסת "ניר אפייה" בלבד. לעניין הטבלה: דעת הגר"מ פיינשטיין זצ"ל באגרות משה יו"ד ג, כג) : לשימוש חד פעמי, ואפילו לשימוש שני או שלישי נוסף – אין צורך בהטבלה. אבל לשימוש נוסף, שלישי, או כשמראש קונים את התבנית לשימושים חוזרים, לחימום בהן, או להגשה וכדומה – יש להטבילן, לפני השימוש הראשון – בלא ברכה. מנייר או קרטון: ("סופלה" מאפים אישיים) : אינן צריכות לא הכשרה (אף לא לשימוש בפסח !), ובוודאי שאינן צריכות הטבלה. יש להיזהר בשימוש חוזר, במעבר בין חלבי, בשרי, או לפרווה. תבניות "סיליקון": אינן צריכות לא הכשרה, ולא הטבלה. אלא, שיש לקבען מראש ואף לסמנן, לשימוש חד-מסלולי: חלבי, בשרי או פרווה. תנור "פירוליטי" – מנקה עצמו לדעת מומחי "המכון הטכנולוגי להלכה", מיסודו של הגאון רבי לוי יצחק הלפרין זצ"ל , לאחר שימוש בשרי, והפעלת תכנית הניקוי, אפילו הקצרה כ 35 דקות, ניתן לעבור לשימוש חלבי או פרווה, וכן להיפך מחלבי לבשרי, כמובן, שהמדובר בתבניות אפייה שונות ומסומנות – לכל מין בנפרד, שהרי לא ניתן להפעיל את התכנית הנ"ל, כשהרשתות והתבניות בתוך התנור. (להכשרת הרשתות, למעבר מסוג לסוג, די בניקוי והכנסת הרשת לכל תנור שאינו בן יומו, במשך 20 דקות בחום שהיה השימוש הקודם, בהנחה שאין מניחים מזון על הרשתות עצמן).
הנחיות מעשיות לשימוש בתנור חשמלי, להכנת אוזני המן פרווה ותבשילים חלביים ובשריים
הקדמה: התנורים כיום, מיוצרים עם דלתות סגורות באופן הרמטי, לניצול מקסימלי של האנרגיה, בנוסף, קיימת כמעט בכל התנורים, שיטת ה"טורבו", המפזרת את החום, לכל חלקי התא בשווה, על מנת לאפשר לעקרת הבית, אפייה של כמה תבניות, בעת ובעונה אחת, כשכולן נאפות באותם נתונים, מבלי צורך לתמרן עם התבניות, להעלות, להוריד וכו'. התוצאה: לא יעלה על הדעת, להכניס לאותו תא אפיה בעת ובעונה אחת תבנית עם מאפה או תבשיל בשרי, ביחד עם תבנית ומאכל חלבי, וכמובן אף לא תבנית עם בשרי יחד עם תבנית פרווה (אוזני המן, או תפוחי אדמה), שהרי הכביכול "פרווה", הופך להיות בשרי, ממש ! והאוכל "אזן המן" כזה, אסור בחלבי, שש שעות !
בזה אחר זה: אפילו יוכנס הסוג השני לאחר ניקוי ואפילו הפעלת התנור לזמן מה, במידה והשני הוכנס בתוך 24 שעות לשימוש הבשרי – אם הוכנס חלבי לאחר בשרי או להיפך – "המקום ימלא חסרונם". ואם היו שני סוגי המאכלים על אותה תבנית, באותן 24 שעות – התבנית אסורה ועליה לשכון בהמתנה ב"בוידעם" למשך 12 חודשים ! (שהרי אין אפשרות להכשירה, אלא ב"ליבון קשה" – עד שתאדים ותוציא ניצוצות, פעולה שבלתי אפשרי לבצעה בבית, והיא גם הורסת את התבנית). היה הדבר השני פרווה, הפך הפרווה להיות "בחזקת בשרי" או "בחזקת חלבי", כלומר: אם הוא בחזקת בשרי – מי שאכלו, אינו צריך להמתין 6 שעות, אבל אסור לאכול "פרווה" זה יחד עם חלבי (כולל נס קפה עם חלב רגיל). וכן "בחזקת חלבי", אסור לאכלו יחד עם בשרי, אבל מותר, לפני או אחרי הבשרי. שימו לב !!! אסור לאפות חלות לחם פיתה או בגט בצורה של קליעה רגילה – בחזקת חלבי או בשרי, משום "אל תשכן באוהליך עוולה", אלא אם כן קולעים אותם באפייה בצורה בולטת שונה מצורת לחם, חלה, פיתה, בגט או לחמנייה בצורה הרגילה.
חובה לציין: לבני אשכנז – אסור להשתמש, לכתחילה, בתבנית חלבית או בשרית אפילו "אינה בת יומה" (שלא היה בה שימוש במשך 24 השעות האחרונות), כדי להכין בה אוזני המן פרווה, כשהכוונה לאכול אותם, עם קפה בחלב, ורק בדיעבד, כשכבר הוכנו אוזני המן, בתבנית הבשרית או החלבית, ש"אינה בת יומה", אז מותר, כעת לכתחילה, לאכול את התוצאה הפרווה עם קפה בחלב. לעומת זאת, לבני ספרד – כשהתבנית הבשרית או החלבית "אינה בת יומה", מותר לכתחילה, להכין בה אוכל פרווה, גם אם הכוונה מראש, לאכול את הפרווה עם הסוג השונה מסוג התבנית. ולדעת הגר"ע יוסף זצ"ל, (בלבד !) מותר אף לכתחילה, להשתמש בתבנית חלבית או בשרית, "בת יומה", (כמובן נקיה לחלוטין), כדי להכין בה מאכל פרווה, ואפשר לאוכלו עם הסוג השונה מהתבנית, שלהבנתו בדברי השו"ע [דגים שעלו בקערה, מותר לאכלם בכותח] נ"ט בר נ"ט – נותן טעם בר נותן טעם, של היתר, מותר אף לכתחילה. אמנם, אף הוא הוסיף: "המחמיר תבוא עליו ברכה, ובפרט בדבר חריף, כשיש במאפה או התבשיל הרבה שום, בצל או פלפלים חריפים".
הפיתרון: אשרי הזוכים, וברשותם תנור אפיה בעל שני תאים נפרדים, באישור הפוסקים: שאין שום חיבור מתכתי ישיר בין התא העליון לתחתון ("חם מקצתו חם כולו"), ואין פתחי אוורור משותפים בין שני התאים. בחלק מהתנורים ה"מאושרים", לא ניתן להפעיל את שני התאים, בעת ובעונה אחת, למרות שעל פי דין, כשההפרדה מלאה – הדבר אפשרי. ויש אף הזוכים, ושני התאים הנפרדים, משמשים לבשרי ופרווה, ולצורך שימוש חלבי, רוכשים טוסטר אובן.
הערה: שמעתי מהגאון רבי ישראל יעקב פישר זצ"ל, שעדיף לקבוע את התא העליון ל"בשרי", כיון שהשימוש הבשרי בדרך כלל, יוצר יותר אדים, שכידוע עולים כלפי מעלה. אמנם, יש לדעת, שעצם התחממות התא השכן בעת הפעלת משנהו, אינה מעידה כלל על מעבר בין התאים.
שימוש שונה באותו תא אפייה
המעוניינים לעבור באותו תא אפייה, מסוג לסוג הדבר אפשרי, אך ורק בהתקיים 3 תנאים גם יחד: א. המתנת 24 שעות שלימות מאז הוצאו התבשיל או המאפה הקודם מן התנור, ומאז עמד התנור בלא שימוש, ואזי, כל הבלוע בדפנות – נפגם, ושוב, אינו משמעותי ["נותן טעם לפגם"]. ב. ניקוי התא לבל יישארו שאריות, נטיפות ושומנים על פני הדפנות והתקרה. ובכלל זה ניקוי הרשת [רשת שלא מניחים עליה ישירות מאכלים, ועברה את שלשת התנאים שלפנינו, אפשרי להעבירה מבשרי לחלבי או לפרווה, ולהיפך ! אבל מניחים עליה ישירות אוכל, דינה כתבנית אפייה, כדלהלן]. ג. הפעלת התנור כ 20 דקות, בחום שבו היה השימוש הקודם ("כבולעו כך פולטו").
הערה: הגר"ע יוסף זצ"ל מחמיר, שאם היה בתנור תבשיל עם הרבה רוטב, [כלשונו "מרק"], לא יועילו אף לא 3 התנאים הנ"ל, כיון "שעינינו רואות, שהרוטב ניתז לכל העברים, והתנור מתמלא בזיעה והבל העולים מן התבשיל, ואיך נדע שהתנור התנקה לחלוטין, בטרם נעבור לסוג השני", אלא אם כן, פרסו כיסוי, כגון ניר אלומיניום, או היה המרק מכוסה במכסה.
טיפ: לקראת פורים, שבת, או אירוע, כשאין במטבח 3 תאי אפייה, כדאי תמיד להתחיל בפרווה, וכל האופציות לפנינו. כמו כן, לכל תנור שבעולם, אפילו היו בו מאכלי טריפה, ניתן להכניס מזון, העטוף בשתי עטיפות שביניהן יבש לחלוטין, כיון שכלי אינו פולט ואינו בולע מצדו החיצון, אא"כ הוא רטוב מבחוץ (אגרות משה יו"ד א, מ יביע אומר יו"ד חלק א). על כן, מנות ה"מהדרין" במטוסים, עטופות פעמיים באופן הרמטי, שהרי תנורי החימום במטוסים, בחזקת איסור, בוודאי בחברות תעופה זרות.
קרתה טעות בתנור – השתמשו בטעות, בתא התנור הבשרי, לשימוש חלבי או להיפך, יש להמתין 24 שעות ללא שימוש בתנור, ולהפעילו, לאחר ניקוי, בחום המרבי, במשך שעה, ולעניין התבנית – להלן.
תבניות אפייה
תבניות האפייה, עליהן מניחים את המאפים והתבשילים, במידה והתנור תוצרת חו"ל – חייבות בטבילה לפני השימוש הראשון – בברכה, שהרי תוך כדי השימוש בהן, נעשה המאכל ראוי לאכילה. אבל, תבניות, אינן צריכות הכשרה, כי אין חשש שנמרחו בתהליך הייצור בחומרים אסורים.
חובה על עקרת הבית, להחליט בטרם השימוש הראשון בתבניות, למה תשמש התבנית, אם לבשרי, אם לחלבי או לפרווה. כאשר התבניות זהות, יש לסמנן, בסימון עמיד לאורך זמן [כגון "לכה" של ציפורניים] כיון שטעות בתבניות עלולה להיות גורלית, לעניין המשך השימוש בה. כאשר בת השכנים, מבקשת תבנית בהשאלה, יש לשאלה ברחל בתה הקטנה לאיזה צורך מעוניינת אימא בתבנית? שהרי, אם קרתה טעות בתבניות: השתמשו בטעות בתבנית חלבית לבשרי או להיפך: אם התבנית, לא הייתה "בת יומה" (-לא היה בה שימוש ב 24 השעות האחרונות) – האוכל מותר. והתבנית, צריכה ליבון – שעה בחום המרבי, בתא שלא היה בשימוש ב 24 השעות האחרונות.
הייתה התבנית "בת יומה" (-היה בה שימוש בסוג שלה, בתוך 24 השעות האחרונות, לשימוש הנוכחי (מהסוג האחר) – המאכל אסור, והתבנית צריכה לנוח ב"בוידעם" במשך 12 חודשים, בכדי להתאושש, מהטראומה שעברה עליה. הוא הדין, כאשר נעשה שימוש בתבנית זו באוכל שאינו כשר, או חלילה כשהשתמשו בה, בחלב וגם בשר, יחד.
תבניות חד – פעמיות
מתוצרת הארץ ("חוגלה", "מישרים" ועוד): אינן צריכות לא הכשרה, וכמובן, לא הטבלה. מתוצרת חו"ל: אמר לי אבדלח"ט הגרי"ש אלישיב זצ"ל, לאחר שיצאו ממנו כמה מרבני ה U.O. שכל המיוצרות ב USA אינן צריכות הכשרה (עפ"י החוק, שם, אסור השימוש, בהברקתן, בחומרים חשודים), משאר הארצות, יש מחמירים להשתמש בפריסת "ניר אפייה" בלבד. לעניין הטבלה: דעת הגר"מ פיינשטיין זצ"ל באגרות משה יו"ד ג, כג) : לשימוש חד פעמי, ואפילו לשימוש שני או שלישי נוסף – אין צורך בהטבלה. אבל לשימוש נוסף, שלישי, או כשמראש קונים את התבנית לשימושים חוזרים, לחימום בהן, או להגשה וכדומה – יש להטבילן, לפני השימוש הראשון – בלא ברכה. מנייר או קרטון: ("סופלה" מאפים אישיים) : אינן צריכות לא הכשרה (אף לא לשימוש בפסח !), ובוודאי שאינן צריכות הטבלה. יש להיזהר בשימוש חוזר, במעבר בין חלבי, בשרי, או לפרווה. תבניות "סיליקון": אינן צריכות לא הכשרה, ולא הטבלה. אלא, שיש לקבען מראש ואף לסמנן, לשימוש חד-מסלולי: חלבי, בשרי או פרווה. תנור "פירוליטי" – מנקה עצמו לדעת מומחי "המכון הטכנולוגי להלכה", מיסודו של הגאון רבי לוי יצחק הלפרין זצ"ל , לאחר שימוש בשרי, והפעלת תכנית הניקוי, אפילו הקצרה כ 35 דקות, ניתן לעבור לשימוש חלבי או פרווה, וכן להיפך מחלבי לבשרי, כמובן, שהמדובר בתבניות אפייה שונות ומסומנות – לכל מין בנפרד, שהרי לא ניתן להפעיל את התכנית הנ"ל, כשהרשתות והתבניות בתוך התנור. (להכשרת הרשתות, למעבר מסוג לסוג, די בניקוי והכנסת הרשת לכל תנור שאינו בן יומו, במשך 20 דקות בחום שהיה השימוש הקודם, בהנחה שאין מניחים מזון על הרשתות עצמן).