"וְנָתַתָּ עַל הַשֻּׁלְחָן לֶחֶם פָּנִים לְפָנַי תָּמִיד" (כה, ל)
רבי שלמה קלוגר זצ"ל שואל: יש שלושה דברים שנקראים "תמיד": קרבן התמיד, הדלקת המנורה, שנאמר: "לְהַעֲלֹת נֵר תָּמִיד" (שמות כז, ל), ולחם הפנים, שנאמר: "וְנָתַתָּ עַל הַשֻּׁלְחָן לֶחֶם פָּנִים לְפָנַי תָּמִיד". והנה, בעוד שאת קרבן התמיד הקריבו רק פעמיים ביום, בבוקר ובין הערביים, ואת המנורה הדליקו רק בלילה, הווי אומר ש"תמיד" לא חייב להיות כל הזמן, ללא הפסק – לחם הפנים חייב להיות על השולחן עשרים וארבע שעות ביממה, שבעה ימים בשבוע, עד כדי כך שהגמרא (מנחות צט ע"ב) אומרת שהיו נכנסים ארבעה כהנים, שניים היו מושכים את הלחם הישן ושניים אחרים מניחים מיד את הלחם החדש, כדי שהשולחן לא יישאר רגע אחד בלי לחם. מדוע ה"תמיד" של לחם הפנים מחייב הימצאות תמידית, ללא שום הפסקה, והרי בקרבן התמיד ובמנורה מצאנו ש"תמיד" לא מחייב זאת?
והוא אומר דבר מדהים, יסוד עצום לחיים: רוב דאגותיהם וטרדותיהם של רוב באי עולם נסובות סביב הפרנסה והכסף, באומרם: אילו לא אדאג לעצמי – מי ידאג עבורי. ובאמת דאגתם מיותרת, משום שגם בלי דאגתם הקב"ה מספק צרכיה של כל בריה הנמצאת בעולמו באשר היא. השתדלות – תעשה, אבל אל תהיה לחוץ. תישן טוב בלילה. אל תדאג – אתה בידיים טובות. מזונותיו של אדם קצובים לו מראש השנה עד ראש השנה. פרנסה משמים. ההשתדלות היא רק גזירה, בזיעת אפיך תאכל לחם, אבל לא ההשתדלות מביאה את הפרנסה! כבר נגזר עליך בדיוק מה שיהיה לך, אל תדאג.
איך אומרים החסידים? במילה "דאגה" יש אותיות: א' ג' ד' ה', אין אות ב'. כי ב' זה ביטחון, ומי שיש לו ביטחון לא דואג. אם אתה בוטח בקב"ה – מה יש לדאוג? למה אתה לא ישן טוב?
חז"ל (בבא בתרא כה ע"ב): אומרים "הרוצה שיחכים – ידרים, ושיעשיר – יצפין, וסימניך: שולחן בצפון ומנורה בדרום". השולחן הוא הצינור שדרכו יורד השפע לעולם. אומר הקב"ה: אל תדאג! על השולחן שלי מונח לחם הפנים בתמידות, והוא ישפיע על הלחם שלך, על הפרנסה שלך באופן תמידי. דע לך! אני חושב עליך כל רגע. אתה בידיים טובות. אל תדאג. אתה לא מחתן את הילדים, אני מחתן לך אותם…
נאמר בפסוק (תהלים קמה, טז): "פּוֹתֵחַ אֶת יָדֶךָ וּמַשְׂבִּיעַ לְכָל חַי רָצוֹן" – הפסוק כולל שבע מילים ועשרים וארבע אותיות. ללמדנו: הקב"ה איתנו עשרים וארבע שעות, שבעה ימים בשבוע. גם כשאנחנו ישנים – אבא שבשמים לא ישן. הוא דואג לנו כל הזמן.
רבי דוד פוברסקי זצ"ל אמר ליהודי שיש לו עשר בנות ושמונה בנים: "אם אתה חושב שאתה מחתן את הילדים – יש לך בעיה. אתה יכול לחסוך קצת כל חודש, במשך עשרות שנים, וזה אולי יספיק לבת הראשונה. אתה יכול לקחת משכנתא וזה יספיק לך לחתן את הבת השנייה. ומה הלאה? מה עם הבת השלישית? והרביעית? מי שחושב שהוא מחתן את הילדים צריך להתפתל ולחשוב על תשובה. אבל מי שמאמין באמת שהקב"ה מחתן אותם – לא דואג, כי לקב"ה אין בעיה לחתן את כל שמונה-עשרה הילדים שהוא חנן אותך בהם".
(רבי יעקב שיש שליט"א – נאה דורש)