הרב יהושע לייבזון
התורה מצווה אותנו לשמוח בחג הסוכות, כמו שנאמר: "ושמחת בחגך", וכולם שואלים איך זוכים לקיים את הציווי הזה? הרי גם בחג הסוכות יש לנו קשיים, לפעמים כאבים פיזיים, לפעמים תסכולים נפשיים, הסוכה לא תמיד מאוד נוחה ומרווחת, מזג האוויר יכול להיות מאוד מעצבן, ולא חסרות סיבות לכעוס או להתעצב.
הבאנו כאן את חלקה הראשון של השיחה שערכנו עם הגאון רבי ניסן קפלן שליט"א, ראש ישיבת 'דעת אהרן' (קפלן החדשה), שענה על השאלה הזאת באופן אחד, וכעת אנו מביאים את חלקה השני של השיחה שבה הוא עונה על השאלה מכיוון נוסף.
"זכיתי להשתתף בהרבה מאוד שמחות של בחורים מהישיבה שהתארסו והתחתנו", הוא מספר, "אני לא זוכר מקרה שבו יושב חתן עם פנים עצובות בזמן ששוברים את הצלחת, וכששואלים אותו למה הוא עצוב הוא מסביר שכואבת לו הבטן, או שמזג האוויר מעצבן אותו. גם לא ראיתי חתן שמצטער צער רב בגלל שהוא קיבל מכה ברגל בזמן שהוא רקד בחתונה שלו. אם לא מדובר בשבר של ממש חלילה, החתן פשוט יעצור לרגע, יכיל את הכאב ויחזור לרקוד עם החברים כאילו לא קרה כלום. למחרת בבוקר הוא יראה סימן כחול ברגל ולא יצליח להיזכר מתי הוא קיבל מכה שגרמה לכזה שטף דם.
"למה? כי הוא עכשיו מלא שמחה. כי הוא מתארס, מתחתן, זה אחד הימים הגדולים ביותר בימי חייו. אין לו עכשיו זמן לחשוב על שטויות כמו כאבי בטן או מכה ברגל. זה לא הזמן!
"שמעתם פעם על אדם שנבחר למלך או נשיא או ראש ממשלה, ולא מוכן להגיע לחגיגת הניצחון בגלל שחם שם באולם והמזגנים לא עובדים? הוא יבוא גם לתוך תנור בוער כדי לשמוח עם התומכים שלו, לאחר הניצחון ההיסטורי!
"בחג הסוכות אנחנו נבחרים! "אתה בחרתנו מכל העמים", לא מדובר באזרחים של איזו מדינה חצי צולעת וחצי כושלת שבחרו בנו להיות ראש הממשלה, מדובר במלך מלכי המלכים הקב"ה, שהכל שלו ושבידו נפש כל חי, והוא ממרום גדולתו וערכו האינסופי – בחר בנו להיום עם נחלתו.
"אהבת אותנו, רצית בנו, רוממתנו", מי שמתחבר למילים הללו ומנסה לעכל את המשמעות, לא ירגיש כאבי בטן, לא תפריע לו מכה ברגל, ולא מזג האוויר או מצב המזגנים. הוא יהיה מלא שמחה מתחילת חג הסוכות ועד סופו.
"וזאת בעצם העבודה שלנו בחג הסוכות, אבל צריכים לזה מודעות ומשמעת עצמית. צריכים לקבל החלטה, כמובן שצריכים לקבל אותה לפני סוכות, אבל גם במהלך החג אפשר לקבל החלטה, גם מי שלא הצליח לשמוח ביום הראשון אינו פטור ממצוות שמחה בששת הימים הנותרים של החג.
"ההחלטה צריכה להיות כזאת שקובעת מראש שלא משנה מה יקרה לי, לא משנה איזה ניסיונות היצר הרע יעמיד בפני, אני לא אכעס! אני לא אתעצב! אני אשמור על השמחה כל הזמן, ואם לרגע אשכח לתנאי מודעה זו ואתעצב חלילה, מיד כשאתפוס את עצמי אתנער מהעצב ומהכעס, ואשוב לשמוח.
"ועל כך אתן עצה קטנה ומועילה מאוד: אנחנו צריכים לעשות' בואו חשבון' בכל עת לגבי התועלת והנזק שגורם הכעס. מצד אחד כתוב בספרים הקדושים שמי שמתגבר על ניסיון הכעס זה כמו שהוא צם 500 תעניות!
"דוד המלך עמד בפני ניסיון קשה כששמעי בן גרא עיפר אותו בעפר וקילל אותו, והוא היה אמור לכעוס אבל במקום זאת אמר "ה' אמר לו קלל" והתגבר, ובזכות זה זכה ונעשה רגל רביעית למרכבה, כך מובא בספרים הקדושים.
"לעומת זאת, מי שכועס, מה מרוויח? עוד לא נולד האדם שהרוויח משהו טוב מכעס, ההיפך, כל הכועס כאילו עובד עבודה זרה, כל מיני גהינום שולטים בו, בא לכלל כעס בא לכלל טעות…
"המשוואה מאוד פשוטה אם כן, אפשר לבחור בדרך המטופשת וההרסנית, ואפשר לבחור בדרך החכמה והמועילה כל כך. אם נזכור את החשבון הזה כשמגיע הניסיון של הכעס, ההתגברות עליו תהיה קלה הרבה יותר בסייעתא דשמיא".