הרה"ג ר' דוד בוק, היה אברך כולל כמו כל האברכים. שוקד על תלמודו ושמח בחלקו. ובכל זאת, תמיהה אחת גדולה קיננה בלבו, ועימה כמיהה עזה להביא לשינוי המצב.
"במשך זמן רב הציקה לי השאלה, למה רוב האנשים שלומדים גמרא, לא לומדים אותה עם פירוש התוס' כסדר. איך זה יכול להיות? ברוך ה', אכשר דרא, לימוד הגמרא נפוץ מאוד, שיעורים בעיון ובבקיאות אפשר למצוא בכל פינה, אין בית כנסת שאין בו כמה וכמה שיעורים, אנשים רבים לומדים בחברותות או לבד, דומני שאין בארץ שום ספר שנמכר במספרים גבוהים יותר מ'תלמוד בבלי', ובכל זאת, אם תבקשו בשווקים וברחובות את האדם שזכה לסיים את הש"ס כולו, תמצאו המונים כאלו, אבל אם תחפשו את האדם שסיים את הש"ס עם תוס', סביר להניח שתהיה זאת משימה מאוד מורכבת.
"אבל למה באמת? הרי כולם רוצים להגיע להישגים בלימוד, אנחנו רואים אנשים שלומדים ממש במסירות נפש עוד דף ועוד דף, אבל כשזה מגיע לתוס' הם פשוט לא שם.
"הגעתי למסקנה שהסיבה לכך מורכבת מכמה חלקים. קודם כל אנשים רגילים לחשוב, במידה מסוימת של צדק, שהעיקר זה גמרא עם רש"י, ושהתוס' כשמו כן הוא, תוספת, משהו שלא חייבים אלא רק אם רוצים להוסיף עוד נדבך.
"מעבר לכך, לא תמיד יש לנו זמן להבין את דברי התוס'. בין אם מדובר באברך עם סדר יום עמוס בלימודים ובין אם זה אדם שעובד לפרנסתו ומקדיש בערב שעה או שעתיים ללימוד גמרא, וגם אם זה בחור בישיבה שיש לו סדרים מלאים ואין עיתותיו בידו, ולכן, נאלצים לדלג על תוס' פה ותוס' שם.
"לפעמים יושב אדם מול התוס' ולא מצליח להבין מה הוא אומר. מה השאלה ומה התירוץ, איך התירוץ הזה מסביר את השאלה?
"פעמים רבות צריכים לפתוח עוד גמרא ואפילו שתיים, במסכתות אחרות, כדי להבין על מה תוס' מדבר ואיך זה סותר את מה שכתוב בסוגיא שלנו.
"אז מה עושים? מדלגים… בפעם הראשונה מסמנים את ה'חלל' שנוצר, יש כאן תוס' שאני צריך להשלים. כך גם בפעם השניה והשלישית, וכשמגיעים למצב של 'רבים חללים הפילה', כבר מפסיקים לסמן ומוותרים על הרעיון של השלמת המסכת כולה עם כל התוס', ואז, כשכבר אין אתגר ויעד, הלימוד של התוס' בדפים הנותרים הופך להיות קשה שבעתיים".
- זה נשמע שאכן היטבתם להגדיר את הבעיה, אבל איפה נמצא הפיתרון?
"אולי יש יותר מפתרון אחד… יש ספרים שונים שנכתבו על התוס', חיבורים שמבארים תוס' במסכתות שונות, אבל החיבורים האלו לא היו שלמים, הם היו רק על מסכתות ישיבתיות וגם בהן רק על חלק מהפרקים.
"ניסיתי לבדוק אם יש שיעורים בתוס', ומצאתי שלמרות שבדורנו יש ב"ה שפע עצום של שיעורים בכל מקצועות התורה, ואפשר להיכנס ל'קול הלשון' ולמצוא שם שיעורים בכל תחום ותחום, הנושא הזה של לימוד התוס' נזנח, וגם שם יש שיעורים על תוס', אבל רק במסכתות ספציפיות ובמספר דפים קטן, לא משהו שמנסה להקיף מסכתות שלמות ובוודאי שלא הש"ס.
"כשהתחיל המחזור הנוכחי של 'הדף היומי' יצרתי קשר עם הנהלת 'דרשו', והצעתי להם שאולי אני אקליט שיעורים על תוס', לימוד בתמצות, בבהירות, והשיעורים יפורסמו בקו השיעורים של 'דרשו'. בתחילה זה היה נשמע הצעה קצת משונה, מי לומד תוס' בלי ללמוד את הגמרא? אבל הסברתי שיש מספיק שיעורים על הגמרא, ועל התוס' אין שיעורים. אמרו לי שבסדר, אני יכול לנסות, ונראה איך זה יתפתח.
"התחלתי בצורה די פרימיטיבית. ישבתי עם מכשיר הקלטה פשוט, ולמדתי את התוס', ולאחר מכן שלחתי להם את השיעורים המוקלטים לפי הקצב.
"פתאום התברר שיש לזה ביקוש. יותר ויותר אנשים הקשיבו לשיעורים, והנהלת 'דרשו' החליטה שאם יש ביקוש, הם משדרגים את המערך.
"עכשיו התחלנו ללמוד את הש"ס כולו במסגרת 'עמוד היומי', ועברנו לשיעורים מצולמים, מול המצלמה, הרבה יותר מושקע, ובמקביל אני ממשיך לומר את השיעורים המוקלטים על סדר 'הדף היומי', בתקווה שהקב"ה יזכה אותי להשלים את הש"ס כולו גם בשיעורים מצולמים באיכות גבוהה לתועלת הרבים".
עכשיו שהתחלנו את השיעורים על העמוד היומי, התחלנו מחדש את שיעורי התוס' על העמוד, ואני קורא לכל אחד ואחד לבוא ולהצטרף
ניתן לשמוע את השיעורים בקו השיעורים של דרשו 077-2222-666
עמוד היומי – שלוחה 5 < 1 < 2
דף היומי – שלוחה 2 < 10
(מתוך ראיון נרחב לגליון לקראת שבת)