אם מיץ ענבים פוטר כל מיני משקין
מובא בגמרא אמר רבי חייא, יין פוטר כל מיני משקין. והיינו שאם שתה יין ובירך לפניו 'בורא פרי הגפן', אינו צריך לברך ברכה ראשונה על כל המשקין שישתה באמצע. וכמו"כ לגבי ברכה אחרונה שאינו צריך לברך על המשקין אלא שפוטרם בברכת מעין שלש שמברך על היין.
ובפרי מגדים (או"ח סי' קעז א"א סק"א) הביא שני טעמים למה היין פוטר כל מיני משקין: א. כיון שברכתו חשובה, שברכה ראשונה שלו נלמדת בקל וחומר מברכה אחרונה 'לאחריו מברך לפניו לא כל שכן', ויש ראשונים שסוברים שברכת מעין שלש שאחריו היא דאורייתא, וא"כ גם ברכתו הראשונה דאורייתא היא, וחשיבות הברכה פוטרת כל שאר ברכות המשקין. וכן כתב הלבוש (סי' קעד ס"ד) שאף על גב שברכת בורא פרי הגפן אינה שייכת כלל לשאר משקין, מכל מקום הואיל שמתוך חשיבותו קובע לו ברכה בפני עצמה [כמבואר בהמשך סוגייתנו בדברי בן זומא שמטעם זה אין היין נפטר בברכת הפת], לכן כל שאר מיני משקין טפלים הם אצלו ויוצאים בברכתו. ב. כיון שיין חשוב מאוד עד שקבעו ברכה לעצמו וכל המשקין טפלים לו לפי הערך, והיינו שהיין בעצמו פוטר כל המשקין משום שהם טפלים לו.
וכתב בשבט הלוי (שו"ת, ח"ד סי' כד) שמדברי כל הקדמונים נראה שאין היין פוטר מצד חשיבות ברכת היין, אלא מצד עצם היין עצמו, שהוא עיקר משקין והוא ראש לכל מיני משקין, וכולם נכללים בברכתו, וכמו שכתבו התוספות (לקמן מב. ד"ה אי הכי).
וכתב בשבות יצחק (פסח עמ' קכג-קכד) שבנידון זה תלוי דין מיץ ענבים, אם שתה אותו ובירך לפניו 'בורא פרי הגפן' אם פוטר שאר מיני משקין. שלפי טעם התוספות שהיין פוטר כל מיני משקין לפי שהוא עיקר וראש לכולם, מסתבר שמיץ ענבים אינו בכלל זה, שהרי מה שיין הוא עיקר משקה אצל בני אדם הוא משום שהוא משמח, ואם כן יין מגתו ומיץ ענבים, כיון שאינו משמח אינו עיקר משקה בני אדם ואינו ראש לכל המשקין, ואם כן אינו פוטרן בברכתו. אך לפי טעם הלבוש שהדבר תלוי בחשיבות קביעות הברכה לעצמו, יש לומר שחשיבות זו ישנה גם במיץ ענבים, שהרי גם הוא קובע ברכה לעצמו. ולמעשה כתב, שכיון שלדעת התוספות הדבר תלוי בחשיבות המשקה, הורה בעל הקובץ תשובות – מרן הגרי"ש אלישיב זצ"ל, שרצוי שלא לסמוך על דין זה שיין פוטר כל מיני משקין כשמברך על מיץ ענבים. ועל כן כתב שכשמקדש על מיץ ענבים יכוין שלא לפטור שאר מיני משקין, ויותר טוב לברך 'שהכל' על דבר אחר שאינו משקה, ולפטור בו את שאר המשקאות. וכן הביא בקובץ מבית לוי (יז עמ' מט) בשם בעל שבט הלוי, שמיץ ענבים אינו חשוב כיין לענין לפטור שאר מיני משקין, כיון שאין לו חשיבות יין.
(מתיבתא – פניני הלכה)