שכני היקר יעקב לוי הזמין אותי לברית לבנו.
פתאום שמתי לב למנהג מעניין שלא הכרתי, שכל המשתתפים בברית, עוברים לקבל ברכה מה'סנדק', הסבא רבי חנניה.
כשניסיתי לברר את העניין, אמרו לי בהתחלה שהיות ובשמחת ברית יש מחילת עוונות אזי הוא יכול לברך עכשיו וברכותיו מתקיימות.
אך דא עקא היה קשה לי שהרי במקור במדרש (פר' פנחס) כתוב שנמחלין העוונות לכל משתתפי הברית, ולאו דווקא לסנדק, שהקב"ה גזר על אליהו הנביא שיבוא לכל ברית, ומופיע שם דו שיח מעניין בין אליהו הנביא לקוב"ה כדהלן:
"תחת אשר קינא לאלוקיו ויכפר על בני ישראל"
אמר אליהו לקב"ה" :הואיל, ומידתי קנאה, ולא אוכל לסבול עוונות, אם אבי הבן יש בו עוונות"?
אמר לו הקב"ה" :אמחל לו"
שאל אותו אליהו" :ואם למוהל ישנן עוונות"?
השיב לו הקב"ה" :אמחל גם לו"
המשיך אליהו" :ואם לסנדק ישנם עוונות?"
ענה לו הקב"ה" :גם לו אמחל"
התעקש אליהו והמשיך לשאול: "ואם יש מישהו מהקהל עם עוונות?"
השיב לו הקב"ה: "אמחל לכולם"
ובכן, ניגשתי אל הסבא הסנדק רבי חנניה, שתלמיד חכם הוא, והרציתי בפניו את שאלתי. הרהר רבי חנניה בדבר ואז התחייך ואמר לי: "בא תשמע את התירוץ שלי"…
"היות והסנדק הוא שמח בזה שקיבל את הכיבוד, היות וזה כבוד גדול, ולא אומרים בו נפילת אפיים, וסגולה לעשירות, ובירושלמי כתוב שהוא בחזקת שליח בית דין, ולוקחים דייקא יהודי ירא שמים שישפיע לטובה על הרך הנימול. וממילא זה שמחה גדולה בשבילו, מה שנקרא 'זה היום שלו'… והיכן שיש שמחה יש השראת השכינה ויש ברכה, אז הוא יכול לחלק ברכות, וברכותיו מתקיימות."
"הבנת?" שואל אותי הסבא רבי חנניה. ואני מוכרח להגיד שממש מצא חן בעיניי התשובה היפה והפשוטה בתכלית.
היכן שיש שמחה יש השראת השכינה ויש ברכה.
כמובא בגמ' מס' סוכה, "אם אני כאן הכל כאן ואם איני כאן מי כאן".
מי שהוא שמח תמיד אפשר לתת לו 'פתקאות' לתפילה… יכול לחלק ברכות.
ואכן המציאות מוכיחה שמי שהוא תמיד שמח אז זה משפיע עליו בכל תחום, בפרנסה, בבריאות, ברוחניות, בכל דבר.
מכירים את השיר, "מי שהוא שמח תמיד על ידי זה הוא מצליח…"
נו, תן חיוך הכל לטובה 🙂
ל'הארות' וביקורת בונה: [email protected]