"תחתיו" קודם ל"בניו"
שִׁבְעַת יָמִים יִלְבָּשָׁם הַכֹּהֵן תַּחְתָּיו מִבָּנָיו (כט, ל)
כתב רש"י: "תחתיו מבניו – מלמד שאם יש לו לכהן גדול בן ממלא את מקומו, ימנוהו כהן גדול תחתיו".
ולכאורה קשה, מדוע כתוב "תחתיו מבניו", היה צריך להיות כתוב "מבניו תחתיו"?
התשובה היא: אכן, אם יש לכהן בן שראוי למלא את מקומו – הוא קודם, אבל אם הבן אינו ראוי – עדיף לְמַנּוֹת אחר ולא את הבן. משום כך התורה מקדימה "תחתיו" ורק אחר כך "מבניו", כלומר ראשית צריך לבדוק שהוא "תחתיו" וראוי למלא את מקומו, ורק אחר כך מגיעה המעלה של "בניו".
ידוע שרבי חיים מבריסק זצ"ל שאל את תלמידיו: כתוב בהלכה שבימים נוראים יש עניין להשתדל שבעל התפילה יהיה מעל גיל שלושים, זקנו מגודל, יש לו בנים וביתו ריקם, בעל לב נשבר וקולו ערב. מה יהיה במקרה שיש שני בעלי תפילה, האחד קולו ערב אבל אין לו את שאר המעלות. הוא חלילה לא "פוקר" אבל הוא צעיר, רווק, מגולח ולא מופלג במיוחד ביראה, והשני מבוגר, זקנו מגודל, יש לו בנים וביתו ריקם, מופלג ביראה ובעל לב נשבר, דא עקא קולו אינו ערב. את מי להעדיף?
התלמידים השיבו שיש להעדיף את השני שמוכתר בכל המעלות האחרות, שהן הקודמות.
אמר להם רבי חיים: "קולו ערב" זה ה"חפצא" של חזן. שאר הדברים אינם אלא מעלות. קודם כל יש לראות שהוא ה"חזן", ורק אחר כך לבדוק אם יש בו את שאר המעלות שעדיף שתהיינה לחזן.
האדמו"ר רבי יואליש מסאטמר זצ"ל השתתף פעם בברית. המוהל היה איזה רב'ה שלקח לו לעשות את הברית זמן ממושך מאד, והתינוק כמעט נפח את נשמתו מרוב ייסורים. רבי יואליש ניגש אליו ואמר לו: "להווי ידוע לך שגם אני בעיקרון מוהל. ולמה איני מל? כי אני לא יודע למול. קודם כל צריך להיות 'מוהל', אחר כך צריך להיות צדיק וירא שמים!"…
בדרך צחות אומרים: יש טשולנט הכי טוב בעולם, אבל הוא קר, ויש טשולנט ככה ככה אבל חם, מה עדיף? פשיטא שהשני, כי "חום" הוא ה"חפצא" של הטשולנט.
יש אבות שמחפשים חתן לבתם ומתעניינים רק איך הוא בלימוד, וכמעט אינם מתעניינים איך הוא "בן אדם".
ולא היא! בוודאי צריך לדאוג שהחתן לא יהיה עם הארץ, המשיא בתו לעם הארץ כאילו כופתה ונותנה לפני הארי. אבל, צריך לזכור: ה"חפצא" של האדם הן מידות טובות. קודם כל שיהיה מענטש! ואת הנקודה הזאת יש לבדוק תחילה.
וכבר אמר הכתוב: "אֶת בִּתִּי נָתַתִּי – לָאִישׁ". קודם כל שיהיה "איש" – מענטש, בעל מדות טובות ונוח לבריות.
(רבי אליהו דיסקין שליט"א- נאה דורש)
טשולענט חם
ממש רעיון מבריק קצר ועינייני