מאת: אלעזר גולדברג
בעיר הצפונית 'נוף הגליל' מתפתחות קהילות תורניות הכוללות מאות משפחות של בני תורה. לצד זאת קיימת במקום פעילות קירוב עניפה במסגרתה אברכים תושבי המקום יוצאים לחזק את העם שבשדות. שוחחנו עם הרב חיים אמרון שליט"א ושמענו על השיעור שמוסר במסגרת תוכנית 'עמוד יומי' לאנשים המתחזקים ומתקרבים לאבינו שבשמים וכיצד השיעור עושה מהפכה בכל אורחות חייהם.
- מה גרם לייסד את השיעור אצלכם? ומי הוא קהל היעד של השיעור?
מזה מספר שנים אני פעיל בארגוני קירוב הפועלים באיזור הגליל וגם מוסר שיעורים במספר מקומות כדי לקרב את אחינו בית ישראל לאבינו שבשמים. כך נוצר קשר ביני ובין אנשים רבים שמתקרבים לשמירת המצוות. אותם מתחזקים מגיעים לתפילות בבית הכנסת וגם משתדלים לקרב את בני משפחתם יחד איתם.
הרעיון של השיעור עלה כאשר בתפילת ותיקין שמתקיימת אצלנו בקהילה, ניגשו אלי כמה אנשים שמצויים בתהליכי התקרבות וביקשו שנייסד שיעור תורני בבית הכנסת בשעות אחר הצהריים, אחרי שחוזרים איש איש מעבודתו ועמל יומו. הסכמתי מיד ומאחר שממש באותם ימים החלה תוכנית 'עמוד יומי', החלטתי לרתום את רעיון השיעור למסגרת תוכנית זו.
לא האמנתי שזה יצליח כל כך, כי לא מדובר באברכים או בני תורה, חלק מהמשתתפים אפילו לא פתחו דף גמרא מימיהם לפני שהתחלתי למסור להם את השיעור… אולם להפתעתי זה תפס תאוצה גדולה ברוך השם וכיום מגיעים לשיעור מדי יום קרוב לעשרים איש ומדי פעם מופיע אדם נוסף לשיעור, כי שמע מחברו שמשתתף בשיעור דברים טובים וקיבל חשק לבוא לראות ממה חברו נהנה כל כך.
- באיזה אופן מתנהל השיעור? וכיצד הוא משפיע על הרוחניות של המשתתפים בו?
השיעור מתקיים מיד לאחר תפילת מנחה ונמשך קרוב לשעה ולאחר מכן מתפללים ערבית. הגיל של המשתתפים נע בין 30 ל-60 וכאמור – רובם בעלי בתים שגם אם השתתפו אי פעם בשיעור גמרא, בודאי לא סיימו פרק שלם בהבנה טובה וקל וחומר שלא סיימו מסכת שלימה, כפי שאנו זוכים לעשות בימים אלה.
אני משתדל בזמן השיעור להתמקד בהסברת פשט הגמרא על פי פירוש רש"י וכאשר ישנה שאלה או בירור כלשהו בסוגיה, אנו משתמשים בחוברות 'עיון העמוד'.
עלי לציין לטובה את החוברות של 'עיון העמוד', שמלבד התוכן העשיר שיש בהם שגורם לבהירות גדולה מאוד לכל הלומדים, החלוקה שלהם לכל משתתפי השיעור במשך לימוד המסכת מחבר אותם לגמרא ולקביעות היומית, כי כל אחד מרגיש שיש לו משהו אישי בחומר הנלמד ששייך לו ולא לאחרים וזה גורם לו לבוא שוב ושוב לשיעור למרות הטרדות הרבות שבודאי יש לכל אחד במקום עבודתו. גם החלוקה של מסכת ברכות לשלוש חוברות מוצלחות ביותר, כי ההרגשה היא שניתן לסיים חוברת שלימה תוך זמן קצר ולא צריך להמתין לסיום ספר שלם במשך חצי שנה. זה בוודאות נותן הרבה 'פידבק' להצליח!
כעת, לאחר סיום מסכת ברכות, הבחנתי שהלומדים בעצם 'עלו קומה', הם מצויים כעת בשלב חדש בהתחזקות שלהם וצמאים הרבה יותר לדעת את דבר השם. לכן עם התחלת מסכת שבת, אני מוסיף להם בסוף כל שיעור כמה הלכות מעשיות בענייני העמוד שסיימנו ללמוד זה עתה. קשה לתאר את העונג הגדול שזה גורם להם, כל יום הם אומרים לי: באמת כך היא ההלכה? איך לא ידענו את זה עד היום?! ומדובר בדברים פשוטים כמו פרטי איסור טלטול והוצאה מרשות היחיד לרשות הרבים. הלימוד מעניק להם מלבד את עצם הידיעות, גם את הרצון לקיים כל מה שלומדים, כי הם מחוברים בכל נפשם ללימוד שעמלו עליו וזה משנה את כל אורחות חייהם!
אני רואה בחוש שמתקיים בחבורת הלומדים מאמר חז"ל (איכה רבתי פתיחה ב), שהמאור המיוחד שיש בתורה שבעל פה מחזיר את ישראל למוטב!