עמוד היומי עם גישמאק – שבת יג:
בעמודינו היום (שבת יג:) אנו שונים כדברים האלו: "אמר רב יהודה אמר רב: ברם זכור אותו האיש לטוב, וחנניה בן חזקיה שמו, שאלמלא הוא נגנז ספר יחזקאל, שהיו דבריו סותרין דברי תורה.
מה עשה?
העלו לו ג' מאות גרבי שמן, וישב בעלייה ודרשן!"
ובמהרש"א מבאר שהמספר 'שלוש מאות' הוא לשון גוזמא (ראה 'עיון העמוד'). אכן לדרך האגדה מבאר בספר 'אמרי צבי' בחשבון נפלא למאוד.
וכך הם דבריו:
נלענ"ד לכוין החשבון שחנניה בן חזקיה היה צריך לג' מאות גרבי שמן לא פחות ולא יותר, שכן ראה ברבינו חננאל (חגיגה יג. בד"ה ולא במרכבה) שמשמע שם שמעשה מרכבה מתחילים ללמוד רק מגיל חמישים, וא"כ מסתבר שחנניה בן חזקיה כשדרש בספר יחזקאל שיש בו מעשה מרכבה היה לכל הפחות בן חמישים שנה, לפי"ז אפשר לומר שהעלו לחנניה בן חזקיה שמן שיספיק לו לעשרים שנה!
ועכשיו אוכיח ששלוש מאות גרבי שמן מספיקים בדיוק לעשרים שנה. 'גרב' פרושו חבית, (ראה בערוך, ערך חבית), ומצינו שבזמן חז"ל היו חביות בני שנים עשר לוגין, כדמשמע בגמ' בבא מציעא דף מ' וז"ל: "באתריה דרב יהודה רמו ארבעים ותמני כוזי בדנא", כלומר שלחבית נכנסו ארבעים ושמונה כוזים, וכוז הוא רביעית הלוג לפי הגמ' בחולין קז. "אתקין רב אשי כוזא בת רביעתא" ע"ש.
וא"כ מוכח שלחבית נכנסים שנים עשר לוגים (שארבעים ושמונה כפול רבע לוג יוצא 12), ובשלוש מאות חביות נכנסים שלושת אלפים ושש מאות לוגין (ששתים עשרה כפול שלוש מאות יוצר 3600). היוצא מדברינו שבשלוש מאות חביות השמן שהעלו לחנניה בן חזקיה היו שלושת אלפים ושש מאות לוגי שמן!
חצי לוג שמן מספיק ללילה אחד במו במנורת המקדש, כדאיתא במסכת שבת (כב:). וא"כ שלושת אלפים ושש מאות לוגין יספיקו לשבעת אלפים ומאתיים לילות שזה בדיוק עשרים שנה לפי ספר הקנה שמחשב שנה לשלוש מאות ושישים יום, שכן 7200 לחלק ל: 360, יוצא: 20.
א"כ לקח לחנניה בן חזקיה עשרים שנה בדיוק כדי לבאר הדק היטב את ספר יחזקאל!