"וְאֶל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל תְּדַבֵּר לֵאמֹר" (ט' ג')
סיפר מגיד המישרים הגאון רבי יעקב גלינסקי זצ"ל, על דרשה אחת שדרש בשביל אדם אחד בלבד… אבל תוצאת אותה דרשה היתה שווה פי כמה מבית כנסת מלא מפה לפה!
וכה דבר המעשה: בעיר הגדולה באר שבע, מרכז הדרום, שימש ברבנות עשרות בשנים הגאון הצדיק המפורסם רבי ברוך טולדאנו זצ"ל. לאחר ששימש בקודש ברבנות בארץ מרוקו והעמיד שם דת על תילה, ארי עלה מבבל לארץ הקודש, וכאן הוכתר בנזר רבנות העיר באר שבע. בהיותה עיר גדולה לאלוקים ומרכז הדרום כולו [כפי שהיא נקראת "בירת הדרום"], היתה מצודתו פרוסה גם על כל העיירות סביב.
בלהב אש קודשו היה מכתת רגליו ממקום למקום, בהרבצת תורה לעם, להרבות כבוד שמים, ולתקן בכל מקום את הצריך תיקון, להגדיל תורה ולהאדירה.
באחד ממסעותיו הגיע למושב לא הרחק מבאר שבע, שרוב תושביה לא היו דתיים. נודע לו שחסר שם 'מקווה טהרה'. כדרכו ניגש מיד לפעולה, והחל לדבר על כך עם ועד הישוב ופרנסיו, שמין ההכרח להקים מקווה כשר בתוככי הישוב! כאשר באותם זמנים – שלא כבימינו – לרוב תושבי הקיבוצים והמושבים לא היה רכב צמוד, וכל טבילת מקווה היתה כרוכה בנסיעה קשה ובטלטול באוטובוסים לבאר שבע.
ועד המושב ומנהיגיו הסכימו עקרונית עם הרעיון שיוקם מקווה טהרה במושב. אולם הבעיה העיקרית שניצבה בפני הרב היתה המימון הרב הנצרך לבנית מקווה, שעלותו מגיעה לכמה עשרות אלפים טבין ותקילין. לא היו בידו שום מקורות להוצאת ענק כזו.
רוב התושבים במושב לא היו חרדים לדבר ה', ולא הבינו כלל את גודל נחיצות העניין. לפיכך החליט הרב לערוך עצרת רבתי בבית הכנסת הגדול של המושבה, בה יוסבר ויובהר בפרוטרוט גודל חשיבות ענין הטהרה, והמצוה הגדולה שבהקמת מקווה בישוב; ובתום העצרת לערוך 'מגבית ענק', כדי שכל תושב יקח חלק נכבד בהוצאות בנין המקווה.
חשב הרב, מן הראוי להזמין גם דרשן אשכנזי
להצלחת העצרת, חשב הרב, מן הראוי להזמין גם דרשן אשכנזי, הואיל וישנם באותו ישוב גם תושבים רבים אשכנזים, הדבר יביא להשתתפות רחבה של הציבור מכל העדות, שכן הוא עצמו מעדות המזרח יתאים את נאומו עבור התושבים הספרדים, ועבור הציבור האשכנזי חיפש מגיד מישרים עם מוניטין, שישכיל לעורר את הציבור כראוי וכהוגן. הוא בא בדברים עם הגאון רבי יענקלה גלינסקי, שבאותם זמנים כשהיה כוחו במותניו, היה נוסע ממקום למקום לעורר את ישראל בדרשותיו המלהיבות, שכבר יצא שמן לתהילה.
ההכנות נכנסו אכן להילוך גבוה. מודעות ענק וכרזות זעקו בכל חוצות המושבה, והזמינו את כל התושבים, אנשים ונשים ללא יוצא מן הכלל, להשתתף בעצרת רבתי עם לטהרתם של ישראל, וליסוד מקווה טהרה חדיש ומהודר במושב, בהשתתפות הרב הצדיק רבי ברוך טולדנו, רבה הראשי של באר שבע, שיסביר ויבאר בפני העם בפיו מפיק המרגליות את גודל ערך הטהרה! ולאחריו 'אורח הכבוד' מהעדה האשכנזית, המגיד המפורסם רבי יענקלה גלינסקי.
ברם, בהגיע היום המיוחל, נדהם הרב לראות בבית הכנסת הגדול של המושב, אדם אחד בלבד! שהגיע עם אשתו לעצרת הענקית… שאר התושבים כולם נשארו אדישים בקרירות מופגנת. הם כבר הבינו מבין השיטין שלאחר העצרת תערך מגבית רבתי, ותרמו ברגליהם… באותן שנים היתה שנאת הדת משתוללת במלוא עוזה. רוב הציבור בעם נהה אחר התקשורת השמאלנית, ומכל דבר שריח יהדות נודף ממנו היו מתרחקים, וענינו של 'מקוה טהרה' עם דרשות של רבנים לא ענין אותם במיוחד…
אילו היו צריכים כאן חלילה להזמין 'אמבולנס' באמצע השבת
האכזבה הייתה מרה וקשה. הרב טולדנו ניצב על מקומו במזרח בית הכנסת ביחד עם הרב גלינסקי בהמתנה ובציפיה דרוכה, אולי בכל זאת יכנסו כמה אנשים נוספים… אך תוחלתם נכזבה, הם הבינו שאין כאן מה להמתין יותר. רבי יעקב טען בפני הרב, שעצם ההמתנה הארוכה כל כך, כאן בבית המדרש, יש בה זלזול בכבודה של תורה, ומן הראוי להסתלק מן המקום כמה שיותר מהר, ולמנוע את כל הביזיון הזה!
אבל הרב הצדיק רוח אחרת היתה עמו. הוא מעולם לא נסוג בעבודת קודשו, לא חת מפני איש, ועשה עבודת משמרתו בחירוף נפש תמיד. הוא טען בתוקף שאין לבטל את המעמד, "הרי אף בשביל איש ישראל אחד מחללים את השבת! אילו היו צריכים כאן חלילה להזמין 'אמבולנס' באמצע השבת בשביל יהודי אחד, בוודאי היינו מזמינים אותו מיד בדחיפות שיבוא על אתר מבאר שבע! מדוע, אם כן, לא נקיים את העצרת בשביל יהודי אחד? לעולם לא נוכל לדעת ולשער את כוחותיו הפנימים וערכו של איש ישראל אחד!" טען הרב בלהט.
רבי יעקב נענה לפסקו של הרב. הוא נשאר אפוא במקום, עלה אל דוכן הנואמים כפקודת הרב, והחל בדרשה חוצבת להבות! אמיתות דברי הרב ועקשנותו הציתו בקרבו אש קודש, והוא נשא דרשה מופלאה מלאה ומתובלת בדברי התעוררות רבים ברשפי רגשי קודש, כאילו היה עומד ומדבר בפני חמשת אלפים איש!
בתום נאומו הנפלא, כבר לא היה צורך בדרשה נוספת של הרב טולדנו, מאחר ולא היה נוכח אף אדם מאחינו הספרדים; האיש היחיד שנוכח באולם היה אשכנזי, והוא כבר קיבל את הדרשה שלו…
בטרם פנו לדרכם, ניגש האיש אל הרבנים בברכת יישר כח, וביקש אם אפשר להמתין מעט, כי אשתו נמצאת כאן בעזרת הנשים, והוא רוצה שאף היא תקבל את ברכת הרבנים.
הוא הלך לקרוא לה. בדרך הם התעכבו מעט בשיחה ביניהם, ולאחר זמן מה נגשו אל הרב טולדנו, והציגו את עצמם: "אנו זוג ניצולי שואה, ומתוגמלים מדי חודש בסכום גבוה ונאה מכספי השילומים". כידוע באותן שנים שילמה ממשלת גרמניה הון תועפות לניצולי המחנות. "ברוך השם מצאנו כאן במושב את מנוחתנו, ואנו מתפרנסים יפה, ויכולים להסתדר אף ללא אותם שילומים. למיטב הבנתינו בנית המקוה כאן מתעכבת מחוסר אמצעים. רוצים אנו, אם כן לתרום עבור בנית מקוה זה את כל כספי השילומים הללו, ובזה תהיה נקמה חזקה לאותו צורר מרושע, שרצה להשמיד את עם ישראל ותורתו!"
עמדו הרבנים וערכו חשבון של הוצאות הבנין, ונמצאה תרומתם של אותו זוג מכסה שני שליש מסך כל ההוצאות, עד מהרה נרתמו לגיוס השליש השלישי כמה נדיבים ידועים בעם, ובתוך תקופה קצרה הוקם באותו מושב מקוה מפואר ומהודר, אשר משמש עד היום את תושבי המושב לטהרתם של ישראל!
(מתוך הספר 'טיב המעשיות' בראשית)