השבוע למדנו במסכת שבת (מא.) בעמוד היומי על כך שרבי זירא היה נמנע מלבקר אצל רבי יהודה: "רבי זירא הוה קא משתמיט מדרב יהודה דבעי למיסק לארעא דישראל, דאמר רב יהודה כל העולה מבבל לארץ ישראל עובר בעשה!"
וקשה להבין מהו באמת הטעם שהתנגד רבי זירא לעליה לארץ ישראל?
ויש הרבה דרכים להסביר הענין, דרך אחת הסביר הרה"ק בעל השפע חיים מצאנז זי"ע על פי מעשה שהיה עם זקינו הרה"ק הדברי חיים מצאנז זי"ע שאמר פעם להרב החסיד ר' יוסף לייב מסיגעט שרצה לעלות לארץ ישראל: "ר' יוסף לייב חושב שאי אפשר לו ליהודי להשלים את עצמו כי אם בארץ ישראל. כשאדם מישראל מקדש ומטהר עצמו בד' אמות של הלכה זוכה לבחינת ארץ ישראל בכל מקום שהוא!" והוא על דרך שאמרו במסכת ברכות: מיום שחרב בית המקדש אין לו להקב"ה בעולמו אלא ארבע אמות של הלכה בלבד!
ולפי"ז – מסביר הרבי מצאנז – י"ל דס"ל לרב יהודה שתורתו של בבל עדיפה יותר מתורתו של א"י, וכדקיי"ל (עיין שדי חמד ת"ט בכללי הפוסקים ב) דבכל מקום שהתלמוד בבלי חולק עם הירושלמי נקטינן כהתלמוד בבלי, נמצא דהד' אמות של הלכה הוא בבבל, ושם הוא השראת השכינה, וע"כ אסור לאדם לעלות ולצאת משם אפילו לארץ ישראל, וכהא דמצינו במסכת מגילה (טז) גדול תלמוד תורה יותר מבנין בית המקדש, שכל זמן שברוך בן נריה קיים לא הניחו עזרא ועלה, שידע שמלימוד התורה יש להקב"ה נחת רוח יותר מכל הקרבנות שיקריבו בביהמ"ק! וראה שם עוד שמסביר מה סבר רבי יהודה בנידון.
ומעשה נפלא בענין זה מסופר בספר 'ויתילדו על משפחותם' לתודות רבי יוסף פרידמן ז"ל מעיר התורה 'בני ברק'. היה זה עוד לפני פרוץ המלחמה העולמית השניה, ורבי יוסף שהיה גר בחו"ל הוצרך לנסוע לארץ ישראל ולקבוע מקום דירתו. מספר בנו: אחד הדברים שאפיינו מאד את אבא ז"ל היה התקשרותו העצומה אל כל צדיקי הדור, והסתופפותו בצילם כדי ללמוד מדרכיהם, על כן נוסע היה מדי פעם בפעם אל כ"ק האדמו"ר רבי יואל מסאטמר זצ"ל. כידוע היה האדמו"ר מסאטמר מפורסם בגודל התנגדותו (לפני מלחמת העולם השניה) לעליה לארץ ישראל לצורך השתקעות בה (מהחשש לרוחניות העולים אליה, בשל ארגוני הציונים בארץ).
לכן נמנע אבא מלבקר אצלו בטרם עלותו ארצה, כי ידע שלנוכח מצבו הקשה מוכרח הוא לנסוע לארה"ק, ויחד עם זאת אם היה הרבי אומר לו שלא לנסוע הרי היה מציית לדבריו.
בספרו זאת היה רבי יוסף מוסיף כי למד הנהגה זו מדברי הגמרא במס' שבת (דף מא ): "רבי זירא הוה קא משתמיט מדרב יהודה דבעי למיסק לארעא דישראל, דאמר רב יהודה כל העולה מבבל לארץ ישראל עובר בעשה!"
דברי הגמרא הללו היו נר לרגליו בהחלטתו שלא להכנס אל האדמו"ר מסאטמאר לפני עלייתו ארצה!