ישראל וייס
לאחר שסיימנו את כל תשעת הפרקים הראשונים של מסכת פסחים, אפשר כבר לדבר על זה בקול: למדנו סדר קדשים!
נכון, מסכת פסחים מסודרת בש"ס יחד עם שאר המסכתות שבסדר מועד, אבל אחוז נכבד מאוד מבין הדפים שלה, עוסקים בענייני קדשים, סדר הקרבת הקרבנות, דיני תמורה, מעילה, קרבן שנשחט שלא לשמו, ועוד ועוד ועוד דינים רבים שמקומם הוא בסדר 'קדשים' לכאורה.
רבים התקשו מעט, היו צריכים לקמט את המצח וחרצו בו חריצים עמוקים יותר מהרגיל, אבל כולנו עברנו את המסכת הזאת בסייעתא דשמיא. מעטים הם הלומדים שנשרו במסכת 'פסחים', למרות שהיא מקפלת בתוכה מושגים חדשים שלא הורגלנו להם בלימודים הרגילים בישיבה.
עכשיו נותר לנו פרק 'ערבי פסחים', הפרק היותר נלמד במסכת פסחים, הפרק שרבים לומדים בכל שנה לקראת חג הפסח, כדי להתכונן כראוי לליל הסדר.
אבל זה גם הזמן להסתכל אחורה, וללמוד לקח חשוב מהדפים של החודשים האחרונים:
אם מסכת פסחים היתה מסודרת בסדר 'קדשים', סביר להניח שרבים היו נושרים במהלך הלימוד שלה. כי הרי 'קדשים' זה לימוד קשה, זה לא לכל אחד. רק יחידי סגולה מסוגלים לזה.
אבל כשזה בסדר 'מועד', זאת בושה להיכשל במסכת הזאת. שמעתם על מישהו שנשר מלימוד הדף היומי במסכת תענית או מגילה? במסכתות הקלות? אוי לאוזניים שכך שומעות!
במילים אחרות, כשאנחנו מצפים מעצמנו להצליח, וכשאנחנו סבורים שכל הסובבים אותנו מצפים מאתנו להצליח, אנחנו באמת נצליח, אבל כאשר מלכתחילה ניגשים ללמוד מסכת עם הרגשה שהיא קשה יותר, ושלא בטוח שנצליח לסיים אותה עד הסוף וגם להבין את הכל, הסיכוי שנכשל גדול הרבה יותר.
זה לקח שחשוב מאוד לזכור אותו כשנגיע לסדר קדשים, חשוב מאוד לזכור אותו אפילו במסכת שקלים' הבאה עלינו לטובה, שלמרות שהיא שייכת ל'ירושלמי', אפשר בהחלט ללמוד אותה, ורבים הצליחו לסיים אותה בלי קושי מיוחד.
המושגים חדשים, הלשונות אינם מוכרים, צורת הלימוד קצת שונה, אבל זה חלק מתורת ה', ותורה לא בשמים היא. בפיך ובלבבך לעשותו וללמוד את התורה כולה על כל חלקיה.
זה מסר שחשוב לזכור גם לתחומים אחרים בחיים, אבל זה כבר נושא למאמר אחר…