שלושה אמוראים נקראו בשם רב ביבי
רב ביבי (א)
אמורא בארץ ישראל דור שני לאמוראים ותלמידו של רבי יוחנן.
שמו המלא היה רב ביבי בר אביי (לפי גמרא נדה כה, ב. בגירסא שלפנינו). או רב ביבי בר אבין (לפי גירסת ספר היוחסין שם). ומכל מקום, אין להחליף בינו לבין האמורא הבבלי מהדור החמישי שגם שמו היה רב ביבי בר אביי, בנו של האמורא הנודע אביי, שחי בתקופה הרבה יותר מאוחרת (ראה הגהות רבי יצחק אייזיק חבר. נדה שם).
בבבלי הוא נקרא רב ביבי אולם בירושלמי הוא נקרא רבי ביבי, ומשמע מכך שהוסמך להוראה. מאחר שהוא חי בארץ ישראל, מסתבר שאכן נסמך להוראה, ולכן הוא נקרא רבי ביבי.
רב ביבי יגע ועמל בתורה מתוך עניות גדולה (ראה מנחות קג ב – קד א), ולמד אצל רבים מראשוני האמוראים. רבו המובהק היה רבי יוחנן, שבשמו מסר כמה שמועות (פסחים נב א; בבא קמא סא. א; נדה כה, ב). הוא למד גם אצל רבי חנינא, שבשמו מסר כמה הלכות המובאות בירושלמי (ערלה א, ג; דמאי ד א; שביעית א ג). כמו כן למד אצל ריש לקיש (מכות יז. א), רבי יהושע בן לוי, ברכות סב ב), ורבי אלעזר בן פרת (פסחים עב ב). בין חבריו נמנים כמה מתלמידי רבי יוחנן, וביניהם רבי זירא הראשון, רבי זריקא, רבי אמי ורבי אסי.
רב ביבי (ב)
אמורא בבבל דור שלישי לאמוראים וחברו של רב יוסף.
היה תלמידו של רב נחמן, ובגמרא מובאים שאלות וספיקות ששאל את רבו (בבא מציעא כג ב, בבא בתרא לו, ב). וכן ברייתות ששנה לפניו (חגיגה כב ב; יבמות יב ב)
רב ביבי היה חבר קרוב של רב יוסף. שגם הוא היה תלמידו של רב נחמן, והיה רגיל לבקר בביתו של רב יוסף (ראה קידושין פא. א). רב ביבי היה אחראי על כל העניינים הרוחניים בעירו. וכך מספרת הגמרא (שם עו, ב): בעל האכסניא שבה היה מתאכסן רב אדא בר אהבה היה [בן של] גר. היה ויכוח בין בעל האכסגיא לרב ביבי מי משניהם ינהל את ענייני העיר. ובאו לפני רב יוסף כדי שיכריע ביניהם. רב יוסף נטה להכריע לטובת רב ביבי. על פי הברייתא הדורשת מכפל לשון הכתוב (דברים יז טו) 'שום חשים עליך מלך… מקרב אחיך'. שכל מינויי השררה שאתה ממנה (ולא רק מינויי של מלך) לא יהיה אלא 'מקרב אחיך', כלומר מישראל ולא מגרים. הלכך, מכיון שבעל האכסניא הוא בן של גר, אין ראוי למנותו לנהל את ענייני העיר. אולם רב אדא בר אהבה העיר לרב יוסף שאמו של בעל האכסניא היתה מישראל. כששמע זאת רב יוסף הסכים שהוא בכלל 'מקרב אחיך' וראוי להתמנות לשררה. לפיכך הציע רב יוסף את הפשרה הבאה: רב ביבי שהוא אדם גדול בתורה, יפקח על העניינים הרוחניים של העיר. דהיינו על צרכי העיר בענייני מצוות. כגון למנות גבאי צדקה, לקבוע כמה צדקה חייב כל אחר ואחד לתת, למי תתחלק הצדקה, וכן למנות מתרגמים שיתרגמו ויבארו את קריאת התורה בציבור לאנשי העיר בלשונם. ואילו בעל האכסניא יפקח על שאר צרכי העיר שאינם מענין שמירת תורה ומצוות כגון שמירת הנשק של העיר, חפירת הבארות והצבת שומרים בכניסה לעיר (ראה רש"י שם).
בני משפחתו של רב ביבי המוזכרים בגמרא הם בתו (שבת פ ב, מועד קטן ט ב), ובן אחותו שנקרא יצחק ריש גלותא (יבמות קסו ב).
רב ביבי בר אביי (3)
אמורא בבבל דוד חמישי לאמוראים ראש העדה ודיין בפומבדיתא
רב ביבי בר אביי היה בנו של האמורא הנודע אביי (רש"י בערובין כה ב, ויבמות עו א ד"ה ממולאי). אביי עמד בראש הישיבה בפומבדיתא, שהיתה מרכז התורה בבבל בתקופה ההיא. אחרי פטירתו, עברו רבים מתלמידיו לעיר מחוזא ללמוד אצל חבירו – רבא. אולם רב ביבי נשאר בפומבדיתא והיה ראש העדה, ויתכן שאף מילא את מקום אביו כראש הישיבה. רבי ביבי שימש גם כדיין בבית הדין שבעיר ביחד עם רב פפי ורב הונא בריה דרב יהושע (יבמות עה ב, בבא בתרא קנא, א). רב פפי ורב הונא בריה דרב יהושע החשיבוהו מאוד וכינוהו בתואר 'מר' אפילו שלא בפניו (חולין מג ב). ומכל מקום, לפעמים היו חולקים עליו בתקיפות, וחילופי הדברים ביניהם היו בדרך של ריתחא דאורייתא (ראה עירובין, יבמות ובבא בתרא שם; כתובות פה א, בבא מציעא קט א). פסקי הלכותיו ודיוניו בענייני הלכה מוזכרים בכל רחבי הש"ס. ניתן ללמוד מקצת מדרגתו הרוחנית מן המסופר בגמרא (חגיגה ד, ב). שמלאך המות היה רגיל לבקר אצלו ולספר לו מאורעות מן העבר. כגון המעשה הבא:
פעם אחת אמר מלאך המות לשלוחו: לך הבא לי את (נשמתה של) מרים מגדלא שיער נשייא (קולעת שער הנשים) ־ [כלומר, המית אותה]. טעה השליח והביא את (נשמתה של) מרים מגדלא דרדקי (המגדלת ילדים קטנים). אמר מלאך המות לשלוחו: הרי אני אמרתי לך להביא את מרים קולעת שער הנשים. אמר לו השליח: אם כן, אחזיר לחיים את האשה שהבאתי בטעות? ענה לו מלאך המות: הואיל והבאת אותה תישאר להיות נמנית בין המתים.
מששמע רב ביבי את הסיפור, שאל את מלאך המות: האם יש לכם רשות ליטול נשמתו של אדם קודם שהגיע זמנו? ענה לו מלאך המות: אכן יש לנו רשות שנאמר (משלי יג כג) וְיֵשׁ נִסְפֶּה (מת) בְּלֹא מִשְׁפָּט'. שאלו רב ביבי: ומה אתה עושה עם השנים הנותרות שהיו קצובות לאותו אדם? השיב לו מלאך המות: אם יש תלמיד חכם צעיר המעביר על מדותיו [שנמנע מלענות בכעס למי שמצער אותו]. אני מוסיף לו שנים אלו על שנותיו (חגיגה ד ב – ה א).
בגמרא (ברכות ו א) מסופר על פעולות מסויימות שעשה רב ביבי [המוזכרות שם] כדי לראות את השדים ואכן הצליח לראותם, אלא שהם פגעו בו והזיקוהו וחכמי ישראל התפללו וביקשו עליו רחמים. ונתרפא.
פרנסתו של רב ביבי היתה משדהו (בבא בתרא קלז, ב). וכן משדות שהיה חוכר מאחרים (בבא מציעא קט, א) יתכן, שהאמורא רב חנינא בר ביבי, שחי בימי רב אשי, היה בנו (תולדות תנאים ואמוראים).
(מבוא התלמוד – הוצאת ארטסקרול)