הרב ר' שלמה כהן סיפר, שלפני הרבה שנים, עוד לפני שהיה ר' שמואל (רוזובסקי) בישיבת פוניבז', ישב פעם ר' שלמה אצל החזון איש ובאמצע נכנס ר' שמואל. החזון איש קם לקראתו, ביקש סליחה מר' שלמה ודיבר עם ר' שמואל זמן רב, כל זמן שהותו שם. אחרי שר' שמואל הלך, שאל ר' שלמה כהן את החזון איש, 'מאי כולי האי?
אמר לו החזון איש,
ער וועט זיין…" – ואז היה ר' שמואל בן עשרים ושמונה.
…ער וועט זיין, דער גרעסטער ראש ישיבה אין דור'. – הוא יהיה הראש ישיבה הגדול ביותר בדור. כך אמר החזון איש.
שאל אותו ר' שלמה, – כדרך שהיה רגיל כשלמד אתו, עשר שנים, בוילנא, שהוא שואל והוא משיב, הוא מותיב והוא מפרק…
במה?…במה?? וכדאי שראשי הישיבות הדגולים שנמצאים כאן ישמעו את הדברים, וידעו מה החזון איש מגדיר, מי יכול להיות 'דער גרעסטער ראש ישיבה אין דור?…
אמר החזון איש,
ווייל ער לערנט מיט התפעלות…אתה שומע? בגלל שהוא לומד בהתפעלות!!
זהו זה…
כאן יש לך קביעה של החזון איש, – בגלל שהוא לומד בהתפעלות.
כמו שמספרים על ר' אהרן קרלינר, ר' אהרן הגדול מקרלין. פעם הוא עבר ליד ה"חיידר" בקרלין כאשר למדו פרשת חיי שרה, ולמדו מה שכתוב שם בפסוק [בראשית כד, ג], "ויען לבן ובתואל". ולא מובן למה כתוב לבן לפני בתואל? הרי לבן היה הבן ובתואל היה האב, ולמה הקדים הפסוק את הבן לאב, כמו שכתוב "ויען לבן ובתואל'? ואומר רש"י, 'רשע היה וקפץ להשיב לפני אביו. שמע ר' אהרן קארלינער את המלמד שלימד את הפסוק עם הרש"י, שאמר, לבן רשע היה, שדיבר לפני אביו.
נגש ר' אהרן אל המלמד ואמר לו, אזוי לערנט מען מיט קינדער?…
— "רשע היה… וקפץ להשיב לפני אביו'.
– כך צריך ללמוד עם הילדים.
כך צריך ללמוד, ואז הילד יזכור לכל ימי חייו, שבן שמדבר לפני האב, הוא רשע.
בהתפעלות…
הכל צריך להיות בהתפעלות. הכל צריך להיות עם "אש גדולה"…
כתוב בחז"ל שהקדוש ברוך הוא כפה על עם ישראל הר כגיגית…
ויתיצבו בתחתית ההר, [תחת ההר ממש, רש"י]. א"ר אבדימי בר חמא בר חסא מלמד שכפה הקנייה עליהם את ההר כגיגית, ואמר להם, אם אתם מקבלים את התורה מוטב, ואם לאו שם תהא קבורתכם'. (שבת פח. א).
כך הקדוש ברוך הוא אמר.
'אם אתם מקבלים את התורה מוטב, ואם לאו, שם תהא קבורתכם'.
שואלים התוס' [שם, בשבת דף פ"ח עמוד א'], הרי אתמול בה' בסיון הם כבר אמרו נעשה ונשמע כמו שרש"י מפרש בסוף פרשת משפטים על הפסוק [שמות כד, ד] וישכם בבקר, "בחמשה בסיון", ובהמשך כתוב [בפסוק ז], "ויקח ספר הברית ויקרא באזני העם, ויאמרו כל אשר דבר ה' נעשה ונשמע'. ואם כן, אחרי שבחמישי בסיון כבר אמרו נעשה ונשמע, בשביל מה צריך הקדוש ברוך הוא, היום בו' בסיון, במתן תורה, לכפות עליהם הר כגיגית ולהגיד להם 'ואם לאו, שם תהא קבורתכם'? אומרים תוס', ויש לומר, כיון שזה אמנם היה רק אתמול, שאמרו נעשה ונשמע, אבל היום במעמד הר סיני הרי תהיה שם אש גדולה, ויש לחשוש, אומרים תוס' שבמצב הזה שיש אש גדולה הם יחזרו בהם, מפחד האש הגדולה…
– "נעשה ונשמע" מקובל עליהם במצב רגיל, אבל כשזה באופן של "אש גדולה" כבר לא, ויש לחשוש שיחזרו בהם.
כך אומרים התוס'.
שאל ר' שמואל רוזובסקי… – '…אז שיהיה בלי אש גדולה'?!…
– אם האש הגדולה היא סכנה שעלולים לחזור בהם מה"נעשה ונשמע", שיהיה בלי "אש גדולה"?
'אלא, למדנו מכאן, – אמר ר' שמואל,
'שהחפצא של תורה, מצוות, וכל היידישקייט, זה "אש גדולה"…
– זה מה שהחפץ חיים אמר. יהודים רותחים.
א-ש גדולה !!
(מתוך 'חשקת התורה')