בהלכות הנלמדות היום בסדר הלימוד היומי בחפץ חיים (הלכות רכילות כלל ח סעיף ה) אנו למדים על האיסור לגלות סוד, ואפילו אם אין בסוד ההוא עניין של רכילות או גנאי. והטעם הוא – "כי יש בגילוי הסוד נזק לבעליו וסיבה להפר מחשבתו; גם בזה הוא יוצא מדרך הצניעות, והוא מעביר על דעת בעל הסוד".
נידונים הלכתיים רבים ישנם בשאלות אלו, שלא פעם מתעוררות במצבים רגישים ביותר: שידוכים, סודות במשפחה, סודות עסקיים וכדו'. ב'ביאורים ומוספים' מובא לקט נרחב מדברי הפוסקים בזה, וכדאי מאוד לעיין שם ולהיווכח עד כמה הדברים נוגעים בתחומים רבים בחיים. נביא כאן רק כמה נידונים בודדים:
האומר לחבירו שרצונו לראות בחור מסויים בלי ידיעתו לצורך שידוך, דעת הגר"ח קנייבסקי שאסור לגלות לאותו בחור שמסתכלים עליו. הנשאל מחברו על סוד שנאמר לו – דעת הגרש"ז אויערבך שמותר לו לומר 'איני יודע'. סוד של אדם שנפטר – דעת הגר"ח קנייבסקי שאם הקפיד על גילוייו אסור. גילוי סוד לתועלת – דעת הגרי"ש אלישיב והגר"נ קרליץ שאסור, ואינו כלשון הרע שהותר לתועלת ורק במקרים של צורך גדול מאוד – כגון שאמר לו אדם בסוד שרוצה לגזול את ממונו של פלוני או להזיקו היזק רוחני, או שבחור מקולקל רוצה להיכנס לישיבה מסויימת – דעת הגר"נ קרליץ שמותר לספר כדי למנוע את הנזק. מינוי מזכיר למשרד, שידוע שישמע את סודות העובדים המגיעים להנהלה, יש לדון בכל מקרה לגופו, ורק אם אי אפשר בעניין אחר מותר. וזהו גם טעם ההיתר למנות מזכירה לרופא, הכותבת את הדו"ח הרפואי ופרטי המחלה, או מינוי ספרא דדיינא הכותב פרטים חסויים מטענות בעלי הדין וכדו'.
ונידון אחד מעניין במיוחד: מסירת כתב של אדם אחר לגרפולוג כדי שיספר על אופיו ומידותיו, כתב בספר מנוחת אמת שאסור, מפני שמגלה בכך את עמקי לבו ומידותיו של הכותב, שהם כסודותיו, וכדברי ההלכות קטנות והשו"ע הרב שהסתכלות במסתריו נחשבת נזק. ודעת הגר"נ קרליץ שאסור מטעם אחר, שהוא כמספר לשון הרע, שהרי הוא כמוסר לחבירו מכתב כדי להראות לו את גנותו של הכותב, שמבואר ב'חפץ חיים' במקום אחר שאסור לעשות כן. ואף כאן מנתחים את אישיותו של האדם וקובעים על פי מידותיו את מעלותיו וחסרונותיו. אכן אם יש תועלת בדבר מותר אף בלא רשות הבעלים, אלא שאסור לספר לאחרים אם אין בכך תועלת.
ולגבי הגרפולוג עצמו – דעת הגר"נ קרליץ שאין עליו איסור להסתכל בכתב של אנשים, וכמו שלא נאסר למי שמכיר בחכמת הפרצוף להסתכל בפני האנשים, ומשום שלכל אחד יש תכונות מסוימות להכיר בני אדם.